Oscar-palkinnot jaettiin Hollywoodissa

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Valerie Macon
Uutinen julkaistu: 17.03.2026

Elokuva-alan Oscar-palkinnot jaettiin varhain maanantaina. Eniten Oscar-palkintoja sai elokuva One Battle After Another. Paul Thomas Andersonin elokuva voitti kuusi palkintoa.

One Battle After Another -elokuva voitti parhaan elokuvan palkinnon ja viisi muuta Oscar-palkintoa. Elokuvan ohjaaja Paul Thomas Anderson sai myös parhaan ohjauksen palkinnon. Oscar-gaala järjestettiin Suomen aikaa varhain maanantaiaamuna.

Parhaan miespääosan palkinnon voitti Michael B. Jordan. Hän esittää pääosaa elokuvassa Sinners. Sinners-elokuva sai neljä Oscar-palkintoa.

Parhaan naispääosan palkinnon voitti Jessie Buckley. Hän näyttelee elokuvassa Hamnet.

Parhaan naissivuosan Oscar-palkinnon voitti Amy Madigan. Hän näyttelee kauhuelokuvassa Weapons. Parhaan miessivuosan Oscarin voitti Sean Penn. Penn näyttelee elokuvassa One Battle After Another. Sean Penn sai jo kolmannen Oscar-palkinnon. Hän ei ollut mukana gaalassa.

Oscar-gaala järjestetään Yhdysvalloissa Kalifornian Hollywoodissa. Oscr-palkinnot on jaettu 98 kertaa.

Leonardo DiCaprio onnitteli ohjaaja Paul Thomas Andersonia Oscar-gaalassa 15. maaliskuuta. DiCaprio näyttelee Andersonin ohjaaman elokuvan pääosaa. Kuva: Lehtikuva / AFP / Patrick T. Fallon

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)