Suomi sai paralympialaisista kaksi mitalia

Teksti: Petri Kiuttu, lähde HS
Kuva: Lehtikuva / Harri Kapustamäki / Kihu
Uutinen julkaistu: 16.03.2026

Suomen paralympiajoukkue voitti Milano-Cortinan paralympialaisista kaksi mitalia. Suomi sai kisoista hopean ja pronssin. Suomen joukkue oli historiallisen pieni. Kisoissa oli vain neljä suomalaista urheilijaa.

Suomi sai Milano-Cortinan paralympialaisista kaksi hopeamitalia. Maastohiihtäjä Inkki Inola voitti paralympialaisten 10 kilometrin kisassa hopeaa. Inola osallistui kisaan yhdessä opashiihtäjä Reetu Inkilän kanssa. Inola on kokenut urheilija. Hän päätti jo 12 vuotta sitten, että hän tavoittelee mitalia paralympialaisista.

Suomen toisen hopeamitalin voitti kelkkalaskija Nette Kiviranta. Kiviranta sai hopeaa naisten pujottelussa. Kiviranta oli mukana paralympialaisissa ensimmäistä kertaa.

Suomi osallistui talviparalympialaisiin joukkueella, joka oli historiallisen pieni. Suomen joukkueessa oli neljä urheilijaa. Paralympiakomitean Sari Raution mukaan joukkue oli pieni, koska Suomi ei osallistunut joukkuelajeihin. Kaksi menestynyttä urheilijaa lopetti uransa ennen kisoja. Suomi yrittää nyt saada mukaan uusia urheilijoita seuraaviin talvikisoihin.

Suomi ei osallistunut parlympilaisten avajaisiin, koska Kansainvälinen paralympiakomitea päästi venäläisiä ja valkovenäläisiä urheilijoita kisoihin. Suomi halusi osoittaa myötätuntoa Ukrainaa kohtaan.

Milano-Cortinan paralympialaiset alkoivat 6.3. Kisojen päätöspäivä oli sunnuntai 15.3. Kisoihin osallistui 665 urheilijaa lähes 50 maasta.

Inkki Inola (vasemmalla) ja opashiihtäjä Reetu Inkilä voittivat hopeaa näkövammaisten hiihtäjien maastohiihdon 10 kilometrin kilpailussa 11.3.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)