Oulu esittelee pohjoista kulttuuria

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Oulu 2026 / Harri Tarvainen
Uutinen julkaistu: 13.03.2026

Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Kulttuurivuosi nostaa esiin monimuotoisen kulttuurin ja luonnon. Oulun kaupungin lisäksi mukana on Suomen itärajalta länsirajalle 39 pohjoista kuntaa.

Oulu on tänä vuonna Euroopan kulttuuripääkaupunki yhdessä Slovakian Trenčínin kanssa. Vuoden teemana on, että kulttuurin avulla löydetään uusia ratkaisuja elää kestävämmin. Kestävyyteen liittyy esimerkiksi kulttuurin ja luonnon monimuotoisuus.

Oulun kulttuuripääkaupunkivuoden eli Oulu 2026:n ohjelmajohtaja Samu Forsblom sanoo, että Oulua valmisteltiin kulttuurivuoteen lähes 10 vuotta.

– Oulun mahdollisuus tulla kulttuuripääkaupungiksi nousi esiin ensimmäisen kerran vuonna 2017. Olin hankkeessa alusta asti mukana. Oulu valittiin kulttuuripääkaungiksi vuonna 2021, ja minusta tuli ohjelmajohtaja vuonna 2022, Samu Forsblom kertoo.

Pohjois-Euroopan suurin kaupunki panostaa luovuuteen

Oulussa on yliopisto ja paljon teknologiayrityksiä. 1990-luvulla Oulu tuli tunnetuksi erityisesti Nokiasta. Myös Oulun kulttuurielämä on ollut aina vilkasta.

– Tavoitteemme on, että kulttuuri ja luovuus ovat osa Oulun identiteettiä ja imagoa eli osa Oulun olemusta ja julkista kuvaa. Haluamme myös, että Oulu kehittyy. Meillä on käynnissä useita hankkeita, jotka muuttavat kaupunkia. Ouluun rakennetaan uutta museota, uutta monitoimiareenaa ja uusia hotelleja. Tärkeintä on tietysti se, että Oulu hyvä paikka asua ja elää.

Mukana kulttuurivuodessa 39 pohjoista kuntaa

Vuoden teema ei koske ainoastaan Oulua. Mukana on neljä maakuntaa Kainuusta, Pohjois-Pohjanmaalle, Lappiin ja Pohjois-Savoon, ja 39 pohjoista kuntaa Suomen itärajalta länsirajalle.

– Haluamme rakentaa kestävää tulevaisuutta pohjoiseen. Alue on laaja. Jokaisella kunnalla on erilainen tavoite ja tehtävä. Alueilla nähdään paljon paikallisia festivaaleja, pohjoista ruokakulttuuria ja taiteen ja luonnon reittejä.

– Toivomme, että ohjelmaa toteuttavat paikalliset ihmiset.

Onko kallis hanke hyödyllinen?

Kulttuurivuosi maksaa noin 50 miljoonaa euroa. Oulun kaupunki maksaa vuodesta 20 miljoonaa, valtio maksaa 20 miljoonaa.

– Loput tulot saamme lippujen myynnistä, mainoksista ja yhteistyöstä yritysten kanssa. Odotamme, että raha saadaan takaisin monin kerroin. Toivomme, että matkailu Ouluun ja tapahtumien määrä Oulussa kasvavat tulevaisuudessa.

Oulu tekee myös toisen kulttuuripääkaupungin Trenčínin kanssa kulttuurivaihtoa.

Myös saamelaisten kulttuuri näkyy monella tavalla. Oulussa asuu tuhat saamelaista, joten Oulu on Suomen suurin saamelaiskylä.

Frozen People on elektronisen musiikin ja pohjoisen taiteen festivaali. Tapahtuma järjestetään Nallikarissa. Nallikari on suosittu virkistysalue, jossa on hieno hiekkaranta. Talvella Nallikari on jäinen ja hieno.

Kulttuurivuoden johtaja vinkkaa tapahtumia

Kulttuurivuoden ohjelmajohtaja Samu Forsblom valitsi ohjelmasta neljä vinkkiä Selkosanomiin.

Fotografiska Tallinn -näyttely Kauppakortteli Pekurissa
Tallinnan valokuvataiteen museon Fotografiskan näyttely on ensimmäistä kertaa esillä Suomessa. Ryhmänäyttely Play esittelee 17 kansainvälistä taiteilijaa.

Musiikkiteatteri The Mass Ouluhallissa 17.4.–21.4.
Neljä iltaa ja satoja esiintyjiä. Lavalla on sinfoniaorkesteri, kuoro, laulusolisteja, tanssijoita, rockbändi ja sotilassoittokunta.

Leonard Bernsteinin teoksessa katolinen messu muuttuu Broadway-musikaaliksi. Benstein on luonut esimerkiksi West Side Story -musikaalin.

Eanangiella – Maan kieli -näyttely Oulun taidemuseossa 3.5. saakka
Saamelaisen kulttuurin kestävyys ja kauneus ovat pääosassa laajassa näyttelyssä. Saamelaisten kulttuuri, kielet ja hengellisyys ovat yhä elossa, vaikka niihin on kohdistunut 400 vuotta kolonialismia.

Climate Clock -julkisen taiteen reitti avautuu 13.6.
Climate Clock on vuoden merkittävimpiä tuotantoja. Siinä yhdistyy taide, tiede ja luonto. Reitti syventää yhteyttä luontoon ja tietoisuutta ympäristöstä. Kuusi pysyvää taideteosta sijoittuvat Haukiputaalle, Kiiminkiin, Oulun kaupungin keskustaan, Oulunsaloon, Yli-Iihin ja Ylikiiminkiin.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)