Hailuoto on Perämeren helmi

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Visit Oulu
Uutinen julkaistu: 13.03.2026

Hailuoto on Perämeren suurin saari. Sen luonto on ainutlaatuinen. Hailuodossa asuu myös paljon taiteilijoita. Silta saareen valmistuu syksyllä.

Hailuodon saari sijaitsee Perämeressä Oulun edustalla. Kiinteä yhteys Oulusta Hailuotoon muuttaa saaren elämää ja alueen kansallismaisemaa. Myös Hailuodon pinta nousee koko ajan, mikä muuttaa maisemaa.

Susanna Kujala on Hailuodon Kujalan tilan emäntä. Tilalla on 200 nautaa, ja tila tarjoaa matkailupalveluita. Kujalan tila perustettiin jo 1500-luvun lopussa.

– Perinteinen saaristolaiselämä näkyy nykyään esimerkiksi rakennuksissa ja ruuassa. Saaren kulttuuriin liittyy meren läheisyys, kalastus, maatalous ja yhteisöllisyys. Hailuodossa asuu noin 900 asukasta, Kujala kertoo.

Elämä saaressa muuttuu pian

Matka Hailuodosta Ouluun kestää lautalla 1,5 tuntia. Saarelaisten on tähän saakka ollut pakko rytmittää elämä lautan aikatauluihin. Palveluita saaressa on rajatusti.Syksyllä matka-aika lyhenee ja riippuvuus lautan kulusta ja aikatauluista poistuu, kun uusi yhteys valmistuu.

Oulu on Hailuodolle lähin kaupunki. Monet hailuotolaiset käyvät töissä tai opiskelevat Oulussa. Oulussa käydään kaupassa ja käytetään kaupungin palveluita. Hailuoto puolestaan tarjoaa oululaisille upeita luontoelämyksiä, hiljaisuutta ja tilaa.

– Hailuoto voi olla tulevaisuudessa Oulun vastapaino ja lisä. Paremmat kulkuyhteydet tekevät Hailuodosta houkuttelevan esimerkiksi etätyötä tekeville, Kujala pohtii saaren mahdollisuuksia.

Hailuodossa on paljon kulttuuria

Hailuotoon on myös muuttanut viime vuosina paljon taiteilijoita ja kulttuurialan ihmisiä.

Uudet asukkaat kunnostavat vanhoja rakennuksia ateljeiksi, työtiloiksi ja gallerioiksi. He myös arvostavat vanhoja perinteitä ja rakennustapoja.

Myös saaren maisema, valo ja hiljaisuus näkyvät kuvataiteessa, musiikissa, käsityössä ja teatterissa.

Kujalan mielestä on hyvä, että koko alue huomioidaan kulttuuripääkaupunkivuodessa, ei ainoastaan Oulu.

– Parasta on se, että voimme olla ylpeitä tavastamme elää ja tehdä. Nyt voimme vielä jakaa sen muun Euroopan kanssa.

Hailuodon jäätie oli auki tänä talvena viimeistä kertaa. Se oli 8 kilometriä ja Suomen pisin. Kiinteä yhteys Hailuotoon valmistuu syksyllä. Sen pituus on 9 kilometriä.

Susanna Kujala otti selfien hiihtoretkellä Hailuodossa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)