Kotimaisia marjoja on monilla pakastimessa. Ne on hyvä käyttää ennen kuin uusi marjakausi alkaa. Pakastemarjat säilyttävät vitamiinit hyvin. Niitä voi syödä esimerkiksi puuron tai jogurtin kanssa.
Marjoissa on paljon vitamiineja ja muita hyödyllisiä aineita. Esimerkiksi mustikassa on C- ja E-vitamiinia sekä tummia väriaineita, jotka tekevät hyvää keholle. Talven jälkeen marjat auttavat jaksamaan ja virkistävät.
Kaupoissa myydään myös pakastemarjoja ja marjasoseita. Kannattaa valita sokeroimattomia soseita, jotta marjan oma maku ja hyödyt säilyvät.
Marjoista voi tehdä myös helpon kerrosjälkiruoan. Siinä jogurtti tai rahka ja marjakiisseli laitetaan lasiin kerroksittain. Jälkiruoka näyttää keväiseltä ja maistuu raikkaalta.
Kerrosjälkiruoka on hauska tapa nauttia marjoista ja saada uutta voimaa kevääseen. Voit tehdä jälkiruokaa viereisen ohjeen mukaan.
Mustikkainen kerrosjälkiruoka
Mustikkakiisseli, 4 annosta
Ainekset:
5 dl mustikkasosetta
2 rkl perunajauhoja
½ dl kylmää vettä
¾ dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
1 tl kardemummaa
5 dl vaniljalla maustettua rahkaa
Valmistus:
1. Mittaa mustikkasose kattilaan.
2. Sekoita lasissa perunajauhot ja kylmä vesi tasaiseksi.
3. Lisää seos ohuena nauhana mustikkasoseeseen.
Sekoita koko ajan.
4. Kuumenna ja anna kiisselin kiehahtaa. Sekoita.
5. Kun kiisseli on paksuuntunut, ota kattila pois liedeltä.
6. Lisää sokeri, vaniljasokeri ja kardemumma.
7. Anna kiisselin jäähtyä.
8. Laita lasin tai kulhon pohjalle rahkaa ja
sen päälle mustikkakiisseliä.
9. Voit koristella jälkiruoan esimerkiksi yrteillä tai keksimuruilla.
soseen pitäisi olla soseeseen
Hyvä huomio, nimimerkki LM. Kiitos ja mukavaa pääsiäistä!
ei pitää kirjoitus on ihan oikea
vitsi kuin hyvä resepti