Kirkon Ulkomaanavun toiminnanjohtaja Antti Pentikäinen on huolissaan, kun hän puhuu Syyrian tilanteesta.
Kirkon Ulkomaanapu on auttanut Syyrian pakolaisia jo syksystä 2012 lähtien. Tänä vuonna ulkoministeriö on myöntänyt 650 000 euroa avustusta tähän tarkoitukseen. Pentikäinen on kiitollinen siitä, mutta hänen mukaansa rahat eivät riitä, koska avuntarve on niin suuri.
Syyriassa asuu noin 21 miljoonaa ihmistä. Nyt heistä noin seitsemän miljoonaa tarvitsee apua. Pakolaisia on maan sisällä viisi miljoonaa, eli yhtä paljon kuin Suomessa on kansalaisia. Kolme miljoonaa lasta tarvitsee Syyriassa suoraa ruoka-apua. Vähintään 1,6 miljoonaa ihmistä on muuttanut toiseen maahan.
– Avun tarve on valtava. Syyrian sota aiheuttaa suurta kärsimystä ihmisille. Tällä alueella levottomuudet voivat jatkua vuosikausia. Epäluulo ja kostonhalu voivat elää vielä kauan syyrialaisten mielessä, Pentikäinen sanoo. Palkittu valokuvaaja Meeri Koutaniemi on Kirkon Ulkomaanavun uusi rauhanlähettiläs. Koutaniemi kuvaa seuraavat kaksi vuotta ihmisiä kriisialueilla.
– Meerin kuvien avulla voimme nostaa esille sen, mitä maailman kriisialueilla tapahtuu, sanoo Pentikäinen.
Koutaniemi on kuvannut Syyrian pakolaisia Libanonissa ja Jordaniassa.
– Haluan vaikuttaa kuvieni kautta ihmisten asenteisiin. Samalla voin myös auttaa keräämään rahaa niille, joilla on vaikeaa, Meeri Koutaniemi sanoo.
