Ville Juutinen innostuu keskusteluista

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Ville Juutisen some
Uutinen julkaistu: 27.02.2026

Oululainen Ville Juutinen ei ole tavallinen lukupiirien jäsen. Hän on mies, ja hän on lukenut aina paljon. Hän työskentelee tietotekniikan alalla, mutta on opiskellut myös kirjallisuutta.

– Varsinkin sen jälkeen kun lapset lähtivät maailmalle, olen ollut kirja-aktivisti. Kirja-aktivisti tarkoittaa, että Juutinen käy lukupiireissä ja kirjallisuustapahtumissa. Hän puhuu monien ihmisten kanssa kirjoista.

Varsinainen työ on tietotekniikan alalla. Juutinen kuitenkin opiskeli kirjallisuutta Oulun yliopistossa.

Miten innostuit lukupiireistä?

– Vuonna 2023 Kirsi Piha käynnisti verkon kautta Teamsissa lukupiirin. Ensimmäiseksi luettiin Marcel Proustin kirjasarja Kadonnutta aikaa etsimässä. Proustin teoksessa on 10 osaa ja yhteensä noin 4 500 sivua. Tapaamisissa saattoi olla jopa 50–60 ihmistä.

Proust on tunnettu ranskalainen kirjailija, joka eli 1800–1900-lukujen vaihteessa. Kirsi Piha on viestintäyrittäjä ja entinen poliitikko.

– Innostuin keskusteluista, joita lukupiirissä käytiin. Odotin aina seuraavaa kertaa, Ville Juutinen kertoo.

Somea ja asiantuntijoita

Juutinen luki kirjojen lisäksi artikkeleita, jotka liittyivät aiheeseen. Lukupiiriläiset tekivät teoksista myös päivityksiä Facebook-ryhmään.

Lukupiirin alussa Kirsi Piha haastattelee yleensä asiantuntijaa. Sen jälkeen sana on vapaa. Yleensä syntyy vilkasta keskustelua. Lopuksi tehdään yhteenveto ja johdattelu seuraavaan kertaan.

Keskusteluja kirjoista

Juutinen on lukenut aina paljon. Hän luki ennen lukupiirejä puolisonsa kanssa samoja kirjoja, ja he juttelivat niistä.

Kavereiden kanssa tavattiin ja sovittiin, mistä kirjasta jutellaan.

Juutinen pitää siitä, että lukupiireissä ollaan yhdessä. Hän on lukupiirissä tutustunut moniin uusiin ihmisiin verkon kautta, Teamsissa.

– Kirjamessuilla ja eri tapahtumissa on mukava nähdä kasvokkain. Vaihdamme kuulumisia, jotka liittyvät lukemiseen.

Oulussakin on hiljainen lukupiiri eli Silent Book Club. Ville Juutinen on tietysti mukana.

– Sovitaan, mihin kahvilaan mennään. Kahvilassa luemme hiljaa yhdessä tunnin ajan. Osa jää lopuksi juttelemaan.

Juutinen ihmettelee, miksi lukeminen ja lukupiirit eivät kiinnosta miehiä. Hän miettii, että lukupiireihin voisi valita sellaisia kirjoja, jotka kiinnostavat miehiä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)