Ramadan alkoi tänään keskiviikkona 18. helmikuuta. Ramadan alkaa joka vuosi eri päivänä. Ramadan on islamilaisen kalenterin yhdeksäs kuukausi. Se on muslimeille pyhä kuukausi.
Ramadanin aikana muslimit pysähtyvät rauhassa tarkastelemaan omaa elämäänsä ja vahvistavat uskoaan. Silloin on tärkeää miettiä, miten itse toimii ja miten kohtelee muita ihmisiä.
Ramadaniin liittyy paasto. Paasto tarkoittaa, että päivällä ei syödä eikä juoda. Syöminen alkaa vasta illalla auringonlaskun jälkeen. Suurin osa terveistä muslimeista paastoaa Ramadanin aikana. Lapset eivät paastoa. Iltaisin perheet ja ystävät kattavat ruuan kauniisti pöytään ja syövät yhdessä.

Jutun kirjoittaja on Anu Sana. Kirjoittaja on harjoittelija Selkokeskuksessa. Hän opiskelee erityispedagogiikan asiantuntijan maisteriohjelmassa Lapin yliopistossa.

Ma on muslimi ja kun ma lukee tämä testin nyt on myös ramadan. Se on tosi hyvä juhlia muslimille.
Ramadan mubarak kaikille.