Lue nämä selkokirjat

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Ella Airaksinen, kirjojen kannet: Kuukettu Kustannus, Tammi, Oppian
Uutinen julkaistu: 19.02.2026

Mietitkö, minkä kirjan luet seuraavaksi? Esittelemme sinulle kolme uutta selkokirjaa, jotka on helppo lukea.

Viime aikoina on ilmestynyt paljon hyviä selkokirjoja. Vuonna 2025 ilmestyi yli 40 selkokirjaa. Se on enemmän kuin koskaan aiemmin.

Tässä artikkelissa esittelemme kolme uutta selkokirjaa. Kirjojen nimet ovat Pikkuiset ponit, Hohtavat ja Kaikki sujuu hyvin, Samira.

Tietoa ja tarinoita poneista

Pikkuiset ponit -tietokirjassa on kymmenen tositarinaa ponien elämästä. Kirja kertoo myös ihmisistä, jotka hoitavat poneja ja harrastavat niiden kanssa.

Kirjassa selitetään sanoja, jotka liittyvät poneihin ja hevosiin. Kirjassa on myös paljon ponien kuvia. Kirjan kannessa on shetlanninponi eli pieni hevonen.

Miksi kirja kannattaa lukea?

Lue tämä kirja, jos haluat tietoa poneista. Saat tietää esimerkiksi Viiskari-ponista, joka on pienempi kuin iso koira.

Kirja sopii parhaiten lapsille. Sen voivat kuitenkin lukea kaikki eläinten ystävät.

Pikkuiset ponit -kirjan tiedot

  • Kirjan kirjoittaja ja kuvittaja on Mervi Heikkilä.
  • Kirjan kustantaja on Kuukettu Kustannus.
  • Kirja ilmestyi vuonna 2025.

Maailma loppuu viikon päästä

Hohtavat-kirja kertoo maailman viimeisestä viikosta. Viimeinen viikko alkaa, kun hohtavat olennot tulevat maailmaan. Hohtavat merkitsevät osan ihmisistä valolla. He kertovat, että maailma loppuu viikon päästä.

Kirjan päähenkilö on 16-vuotias Ani, jonka Hohtavat merkitsevät valolla. Hän rakastaa Kapria, joka jää ilman valoa. Anilla on salaisuus, jota hän ei uskalla kertoa edes Kaprille. Elämä jatkuu vielä, mutta mitä tapahtuu viikon päästä?

Miksi kirja kannattaa lukea?

Lue tämä kirja, jos pidät jännittävästä juonesta. Kirjan henkilöt pohtivat elämää, rakkautta ja toivoa. Kirjan loppu ei ole perinteinen, ja siihen liittyy yllätys.

Kirja sopii parhaiten nuorille ja aikuisille.

Hohtavat-kirjan tiedot

  • Kirjan kirjoittaja on Siri Kolu.
  • Kirjan on muokannut selkokielelle Satu Leisko.
  • Kirjan kustantaja on Tammi.
  • Kirja ilmestyi vuonna 2026.

Elämää uudessa maassa

Samira on muuttanut Suomeen perheensä kanssa. Samiran mies työskentelee yliopistolla ja tytöt käyvät lukiota. Samira on opettaja, mutta hänellä ei ole vielä työpaikkaa Suomessa. Päivisin hän on yksinäinen kotona.

Samira haluaa osata suomen kieltä paremmin, joten hän menee kielikurssille. Hänen täytyy myös saada harjoittelupaikka, jossa hän oppii työelämän sanoja. Samira tapaa paljon mukavia ihmisiä ja oppii uusia asioita. Löytääkö hän myös työpaikan?

Miksi kirja kannattaa lukea?

Lue tämä kirja, jos sinua kiinnostaa elämä uudessa maassa. Kirjan tarina on positiivinen, ja siitä tulee hyvä mieli.

Kirja sopii parhaiten aikuisille. Jos olet muuttanut Suomeen, löydät ehkä tuttuja asioita tarinasta.

Kaikki sujuu hyvin, Samira -kirjan tiedot

  • Kirjan kirjoittaja on Eeva Keski-Saari.
  • Kirjan kustantaja on Oppian.
  • Kirja ilmestyi vuonna 2025.

Lisää kirjavinkkejä

Jos haluat lisää vinkkejä selkokirjoista, tutustu Selkokeskuksen kirjaesitteeseen. Pääset esitteeseen tästä linkistä.

Voit myös tilata kirjaesitteen ilmaiseksi kotiin tai työpaikalle. Kirjoita osoitteesi tähän lomakkeeseen (Webropol.com).

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)