Kaappaus alkoi perjantaina illalla. Turkin armeija ilmoitti, että se on ottanut vallan maassa. Sotilaita ja panssarivaunuja ilmestyi kaupunkien kaduille.
Kaappaajat ja heidän vastustajansa ottivat yhteen Istanbulissa ja Ankarassa. Istanbul on Turkin suurin kaupunki ja Ankara on Turkin pääkaupunki.
Kaappaus epäonnistui ja tilanne rauhoittui lauantaina varhain aamulla. Kaappauksen aikana taisteluissa kuoli noin 300 ihmistä. Turkin viranomaiset ovat pidättäneet 6 000 ihmistä kaappauksen takia. Heidän joukossaan on sotilaita, tuomareita ja syyttäjiä. Useita korkea-arvoisia upseereja on pidätetty.
Vielä ei ole varmaa tietoa siitä, kuka kaappauksen suunnitteli. Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan syyttää Fethullah Güleniä. Gülen on islamilainen uskonnollinen johtaja, joka elää maanpaossa Yhdysvalloissa. Erdogan väittää, että kaappaajat ovat Gülenin kannattajia. Erdoganin mukaan kaappausta yritti armeijan pieni vähemmistö.
Kaappauksen yrittäjille on vaadittu kovia rangaistuksia. Monet turkkilaiset vaativat nyt, että kuolemanrangaistus pitää palauttaa.
Monet pelkäävät, että presidentti Erdogan kukistaa kaappaajien lisäksi muitakin vastustajia. Erdoganin valta saattaa kasvaa ja demokratia heikkenee.
Lähde STT