HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Ukraina, Venäjä ja USA neuvottelevat rauhasta – Selkosanomat

Ukraina, Venäjä ja USA neuvottelevat rauhasta

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet, STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Ryan Carter
Uutinen julkaistu: 28.01.2026

Ukraina, Venäjä ja Yhdysvallat neuvottelevat yhdessä rauhassa. Neuvottelut järjestetään Arabiemirateissa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun kaikki kolme maata ovat yhdessä neuvottelemassa Ukrainan rauhasta.

Ukrainan, Venäjän ja Yhdysvaltojen eli USA:n neuvottelut rauhasta jatkuvat. Rauhanneuvottelut järjestetään Arabiemiraateissa.

Kaikki kolme maata sanovat, että neuvottelut sujuvat hyvässä hengessä.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoo, että Ukrainan turvatakuita koskeva sopimus on valmis. Sopimus täytyy vielä allekirjoittaa. Zelenskyin mukaan Ukrainan alueluovutuksista on kuitenkin yhä kiistaa. Zelenskyi sanoo, että Yhdysvallat haluaa myös muita liittolaismaitaan valvomaan sitä, että sopimusta noudatetaan.

Zelenskyi tapasi viime viikon lopulla Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin. Tapaaminen järjestettiin Sveitsin Davosissa.

Venäjä on jatkanut iskujaan Ukrainaan, vaikka maat neuvottelevat rauhasta.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)