Paavo Arhinmäki on Vasemmistoliiton puheenjohtaja ja hallituksen kulttuuri- ja urheiluministeri. Arhinmäki tunnetaan punavihreänä poliitikkona, jolle tärkeitä arvoja ovat sekä kaupunkilaisuus että luonto. Arhinmäen mukaan Vasemmistoliitto kannattaa demokraattista sosialismia.
Arhinmäki kantaa huolta erityisesti köyhien ihmisten asemasta yhteiskunnassa. Hän on kiinnostunut nuorisokulttuurista, skeittauksesta eli rullalautailusta, graffiteista ja musiikista. Viime aikoina häntä on arvosteltu ministerinä siitä, että hän suosii populaarikulttuuria korkeakulttuurin eli esimerkiksi klassisen musiikin sijaan.
Haastattelun aluksi otamme ministerin kanssa jalkapallo-ottelun pöytäjalkapallopelillä Battle of the Worlds (suomeksi Maailmojen sota). Peli on lainassa nykytaiteen museosta Kiasmasta. Jiri Gellerin taideteoksen ja pelin sekoituksessa Jeesuksen ja Shivan johtamat muoviset jalkapalloilijat ottavat yhteen. Ministeri voittaa pelin puhtaasti. Maalin jälkeen peli huudahtaa: Halleluja!
Mitkä ovat tärkeitä asioita sinulle ministerinä?
– Kulttuuri, urheilu, tasa-arvo ja nuoriso. Kaikilla pitää olla tasa-arvoiset ja demokraattiset mahdollisuudet osallistua esimerkiksi urheiluun. Nykyisin jo kolmasosa perheistä sanoo, että lasten osallistuminen urheiluun ei ole mahdollista, koska se maksaa liikaa. Se on väärin. Harrastaminen ei saa olla kiinni vanhempien tulotasosta. Kulttuuria ja taidetta tulee viedä myös lähiöihin.
Miten köyhiä voidaan auttaa?
– Perusturvan taso on edelleen aivan liian matala, sillä ei tule toimeen. Hyvä tavoite olisi päästä jossakin vaiheessa perustuloon. Työllä pitäisi tulla toimeen. Nykyisin pienimmät palkat ovat niin pieniä, että näin ei ole. Siinä ei ole järkeä.
Suomi luokitellaan maailman onnellisimmaksi maaksi. Perhesurmat ja kouluampumiset ovat kuitenkin olleet yleisiä viime vuosina. Mikä yhteiskunnassa on vialla?
– Valtaosalla menee hyvin, joillakin jopa entistä paremmin. Huonosti voivien joukko on repeytymässä yhteiskunnasta irralleen. Pahoinvointiin vaikuttaa varmasti se, että yhteiskunta muuttuu koko ajan kilpailuhenkisemmäksi, on pakko menestyä. Enää ei ole yhteisöllisyyttä, on vain yksilö.
Olet kirjoittanut kirjan nimeltä Punavihreä sukupolvi. Mitä on punavihreys?
– Se merkitsee minulle perinteistä punaista aatetta, sekä työntekijöitten että työttömien puolesta puhumista. Siihen kuuluvat myös sananvapaus, tasa-arvo, vähemmistöjen puolustaminen. Vihreätä siinä on ympäristön ja ilmaston huomioiminen.
– Tykkään kirjoittamisesta ja haluaisin kirjoittaa lisää. Ongelma on ajan puute, vaikka olenkin nopea kirjoittaja. Kirjoitan kyllä koko ajan lyhyitä pätkiä esimerkiksi Facebookiin. Sosiaaliseen mediaan kirjoittaminen on hauskaa vuorovaikutusta. Sieltä saa joskus kipakkaakin palautetta ja ajatuksia, ja siellä voi herättää keskustelua. Jos poliitikko ajattelee, että hän tietää asiat parhaiten, hänet voi vaihtaa. Mielessäni on useitakin erilaisia kirjaluonnoksia. Voisin kirjoittaa esimerkiksi stadionbongauksesta, graffiteista, ja eikö romaani ole kaikkien haaveena?