Uuden Musiikin Kilpailun eli UMK:n voitosta kisaa tänä vuonna seitsemän kappaletta. Kappaleiden esittäjät ovat Etta, Linda Lampenius & Pete Parkkonen, Komiat, Sinikka Monte, Antti Paalanen, Chachi ja Kiki.
Kaikki UMK-kisan laulut ja videot voi kuunnella ja katsoa Yle Areenassa, YouTubessa, Spotifyssa ja muissa musiikin suoratoistopalveluissa.
Aika ja hetki ovat oikeat Lampeniukselle ja Parkkoselle
Viulisti Linda Lampenius ja laulaja Pete Parkkonen osallistuvat kisaan kappaleella, jonka nimi on Liekinheitin. Kaksikko esiintyy ensimmäistä kertaa yhdessä.
– Aika ja biisi ovat nyt juuri oikeat sille, että osallistumme tähän kisaan.
– Minusta on hienoa, että pääsen, että tekemään musiikkia eri ihmisten kanssa ja esittämään sitä. Olen erittäin onnellinen, että pääsen tekemään yhteistyötä Linda Lampeniuksen kanssa, Pete Parkkonen sanoo.
Etan juuret ovat Utsjoella
Etta osallistuu UMK-kisaan laululla, jonka nimi on Million Dollar Smile. Etan oikea nimi on Emmalotta Kanth.
Etan sukujuuret ovat äidin puolelta Lapin Utsjoella. Hänen äidinpuoleinen sukulaisensa ovat saamelaisia. Saamelaiset ovat Suomen alkuperäiskansa.
Saamelaisuus ei näy Etan arkipäivässä, mutta hän on ylpeä saamelaisista juuristaan.
– Saamelaisuus näkyy siinä, miten sukumme kertoo tarinoita, millaisesta tyylistä pidämme ja myös ulkonäössämme. Kuvissa mummilla on saamelaispuku. Äitini omistaa pienen maapalstan tunturien keskellä Utsjoella. On minulla kalastuslupakin, Etta naurahtaa.
Saamelaiset juuret antavat Etalle voimaa vaikeina aikoina.
– Minun suonissani virtaa Lapin taika. Kun minua pelottaa, ammennan siitä voimaa.
Etta sairastui lapsena tautiin, jonka nimi on Alopecia universalis. Sairaus on niin sanottu autoimmuunisairaus. Sairaus aiheuttaa sen, että hiukset, kulmakarvat ja ripset lähtevät. Ettaa kiusattiin koulussa, koska hänellä oli sairaus.
– Opin kuitenkin selviämään. Siitä tulee laulu Million dollar smile. Se on hymy, jonka äiti opetti minulle. Se voima ei lopu, vaikka olisi vaikeaa.
Uuden Musiikin Kilpailu 2026 -finaali järjestetään Tampereen Nokia Arenalla 28. helmikuuta. Finaalin voittaja pääsee edustamaan Suomea euroviisuihin. Euroviisut järjestetään toukokuussa Itävallan Wienissä.

Juttua muokattu 22.1.2026. Juttuun on lisätty uusi kappale, joka kertoo Linda Lampeniuksesta ja Pete Parkkosesta.
