Trump uhkaa Euroopan maita tullimaksuilla

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, STT, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Andrew Caballero-Reynolds
Uutinen julkaistu: 19.01.2026

Yhdysvaltojen eli USA:n presidentti Donald Trump uhkaa Euroopan maita tuontitulleilla. Tullit ovat voimassa siihen saakka, kun USA saa ostaa Grönlannin.

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump esitti lauantaina uusia uhkauksia, joiden avulla hän aikoo saada Grönlannin saaren. Trump uhkaa Suomea ja seitsemää muuta Euroopan maata tuontitulleilla. Tullit tulevat voimaan helmikuun alussa. Tullit ovat voimassa siihen saakka, kun Yhdysvallat saa ostaa Grönlannin.

Donald Trump kertoi asiasta lauantaina hänen omalla Truth Social -tilillään. Trumpin mukaan kahdeksalle Euroopan maalle asetetaan 10 prosentin tuontitulli. Tullimaku nousee kesäkuun alussa 25 prosenttiin. Trumpin mukaan maiden täytyy maksaa tulleja kaikista Yhdysvaltoihin vietävistä tuotteista siihen saakka, kun Grönlanti siirtyy Yhdysvalloille.

Trumpin uudet tullimaksut koskevat Suomea, Tanskaa, Norjaa, Ruotsia, Ranskaa, Saksaa, Britanniaa ja Hollantia.

Trump ilmoitti tulleista samaan aikaan viime viikonloppuna, kun Grönlannissa ja Tanskassa oli laajoja mielenosoituksia. Mielenosoituksissa osoitettiin mieltä Yhdysvaltoja vastaan. Yhdysvaltoja vastaan. Grönlannin pääministeri Jens-Frederik Nielsen osallistui mielenosoitukseen Grönlannin Nuukissa.

Suomen presidentti Alexander Stubb kirjoitti sunnuntaina vistipalvelu X:ssä, että tullimaksut ovat haitallisia Suomelle. Stubbin mukaan tullit voivat aiheuttaa ikävän kierteen. Stubb muistutti, että liittolaiset, kuten Yhdysvallat ja Suomi, ratkaisevat asiat keskustelemalla. Suomen pääministeri Petteri Orpo sanoi sunnuntaina, että tullit ovat haitallisia Euroopan maille ja Yhdysvalloille. Orpon mukaan tullit eivät auta ketään.

Maailman talousfoorumi alkaa tänään maanantaina Sveitsin Davosissa. Suomea foorumissa edustaa presidentti Alexander Stubb. Davosiin saapuvat myös Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump, Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi, Saksan liittokansleri, Euroopan komission puheenjohtaja, Kanadan ja Espanjan pääministerit ja YK:n ja Naton pääsihteerit.

Grönlanti on itsehallintoalue, joka kuuluu Tanskaan. Tanska ja Grönlanti ovat ilmoittaneet moneen kertaan, että Grönlanti ei ole myytävänä eikä USA voi ostaa saarta.

Presidentti Alexander Stubb sanoo, että Suomi tukee Tankaa ja Grönlantia. Presidentti Stubb kuvattiin viime perjantaina 16. tammikuuta Oulussa. Presidentti avasi Oulussa kulttuuripääkaupunkivuoden. Kuva: Lehtikuva / Eeva Riihelä

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)