Jari Saario pelastettiin merihädästä

Teksti: Maria Österlund, lähteet HBL, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Uutinen julkaistu: 13.01.2026

Suomalainen seikkailija ja valtamerisoutaja Jari Saario joutui viikonloppuna merihätään. Hän on nyt turvassa Etelä-Afrikan Kapkaupungissa.

Jari Saario lähti pitkälle soutumatkalle marraskuussa. Hän souti veneellä Etelä-Amerikan eteläkärjen eli Kap Hornin ympäri. Soutuvene oli suunniteltu erityisesti tätä matkaa varten.

Saarion suunnitelmana oli, että hän soutaa yksin Kapkaupunkiin Etelä-Afrikassa. Matka on 8 000 kilometriä.

Atlantti on suuri ja myrskyinen meri. Jari Saario kohtasi monia vaikeuksia. Hänen veneensä törmäsi jäävuoreen. Merenkäynti oli kovaa. Airot ja vene vaurioituivat.

Veneen akut syttyivät palamaan lauantaina 10. tammikuuta. Saario oli silloin hengenvaarassa. Hänen oli kutsuttava apua. Hän oli tuolloin hieman yli puolivälissä matkaansa.

Rahtilaiva Cymona Eagle sai tietää, että lähellä oli merihädässä oleva ihminen. Alus muutti kurssiaan ja löysi Saarion. Merimiehet nostivat Saarion alukseen. Hänen vaurioitunut veneensä jäi merelle.

Jari Saario on entinen palomies Helsingistä. Hän on aiemmin soutanut kahdesti yksin Atlantin yli.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)