Tutkija teki arkisia älyvaatteita

Teksti: Milla Hästbacka
Kuva: Ebba Wirén
Uutinen julkaistu: 12.01.2026

Tutkija Tiina Vuohijoki teki älyvaatteita. Ne näyttävät tavallisilta vaatteilta.

Tutkija Tiina Vuohijoki teki tutkimuksen, jossa hän suunnitteli älyvaatteita. Älyvaatteet ovat vaatteita, joissa on teknologiaa. Niitä käytetään esimerkiksi hoitoalalla.

Vuohijoen tekemät älyvaatteet näyttävät arkisilta.

Vuohijoki teki myös ohjeita älyvaatteiden valmistamiseen. Älyvaatteita voi valmistaa itse, jos osaa tehdä käsitöitä ja ohjelmoida.

Oikeanlaiset vaatteet vahvistavat hyvinvointia

Vuohijoki kertoo, että älyvaatteiden käyttäjillä on toiveita. He haluavat, että älyvaatteet ovat helppokäyttöisiä. Lisäksi käyttäjät toivovat, että älyvaatteet sopivat heidän omaan tyyliinsä.

Vuohijoki kertoo, että oikeanlaiset vaatteet vahvistavat mielenterveyttä. Ne myös vaikuttavat itsetuntoon.

– Silloin kun ihmisellä on sairaus, hän tarvitsee henkistä tukea, Vuohijoki sanoo.

Älyhuppari ja älyhiha helpottavat arkea

Vuohijoki kehitti kaksi älyvaatetta. Ne ovat Smart Jacket -huppari ja Command Sleeve – hiha. Smart Jacket näyttää tavalliselta hupparilta. Sitä voi käyttää esimerkiksi hoitolaitoksessa. Sen avulla voi kutsua paikalle hoitajan.

Command Sleeve -hihan avulla voi äännellä, esimerkiksi tervehtiä.

Tekstin on kirjoittanut Milla Hästbacka. Jutun kuvan on ottanut Ebba Wirén. He opiskelevat journalistiikkaa Tampereen yliopistossa, ja heistä tulee toimittajia ja kuvajournalisteja.

Tekstin on julkaissut yleiskielisenä Moreenimedia, joka on yliopiston harjoitustoimituksen julkaisualusta.

Linkki juttuun Moreenimediassa: https://moreenimedia.fi/2025/09/23/uusivaitoskirjatutkimus- tuo-alyvaatteita-lahemmas-arkipukeutumista/ 

 

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)