Kiina on vähentänyt päästöjään

Teksti: Selkosanomat, lähde HS
Kuva: Lehtikuva / AFP
Uutinen julkaistu: 18.12.2025

Kiina vähentää haitallisia päästöjä ilmakehään. Kiina on panostanut viime vuosina paljon puhtaaseen energiantuotantoon.

Kiina on vähentänyt haitallisia päästöjä ilmakehään. Kiinan hiilidioksidipäästöt ovat pysyneet ennallaan tai laskeneet jo 1,5 vuotta.

Saavutus on hyvä, sillä Kiina on maailman suurin saastuttaja. Kiinan tavoitteena on päästä hiilineutraaliksi eli päästöttömäksi vuonna 2060. Asiantuntijoiden mukaan tämä edellyttää Kiinalta monia muutoksia ilmastopolitiikkaan.

Kiina rakentaa paljon aurinko- ja tuulivoimaa. Kiina lupaa, että se kaksinkertaistaa uusiutuvan energian tuotannon lähivuosina.

Kiinan panostus on tärkeä, sillä Kiinassa on toiseksi eniten asukkaita maailmassa. Intiassa on eniten asukkaita.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)