Tehdään yhdessä hyviä asioita

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Suvi Elo
Uutinen julkaistu: 07.01.2026

Turun piispa Mari Leppänen on huolissaan maailman tilanteesta. Hän näkee ympärillämme kuitenkin paljon toivoa. Piispan mielestä voimme selvitä ongelmista yhdessä.

Maailman tilanne näyttää synkältä. Ukrainassa soditaan. Suurvallat ajavat omaa etuaan, eivätkä ne välitä kansainvälisistä säännöistä. Ilmastonmuutos etenee.

Piispa Mari Leppänen, miten sinä näet maailman tilanteen?

– On totta, että elämme vaikeita aikoja. Ongelmat, joita luettelit, ovat vakavia. Tilannetta vaikeuttaa sekin, että emme tiedä, mihin kaikkeen pitää varautua. Meidän pitää myös huolehtia, että tulevat sukupolvet perivät hyvän maailman.

Onko näkyvissä toivoa?

– Toivoa on aina, ehdottomasti. Ihmisillä on kyky ja mahdollisuus ratkaista ongelmat.

– Pitää muistaa, että hyvinvointimme on kehittynyt valtavasti lyhyessä ajassa. Isoisäni perheessä oli kuusi lasta, joista neljä kuoli pienenä nälkään. Nykyään tällaisia ongelmia ei ole Suomessa.

Onko Suomessa mielestäsi voimistunut vastakkainasettelu? Se voi tarkoittaa esimerkiksi, että kun joku on eri mieltä, häntä ei haluta kuunnella.

– Kyllä, vastakkainasettelu on lisääntynyt. Se on haitallista. Meidän pitää pystyä keskustelemaan myös niiden kanssa, jotka ajattelevat eri tavalla kuin me itse. Tarvitsemme yhteistyötä, jotta ongelmia voidaan ratkaista.

Mitä tavallinen ihminen voi tehdä, jotta asiat menisivät hyvään suuntaan?

– Olen sitä mieltä, että elämme tällä hetkellä käännekohdassa. Yleensä Euroopassa on ajateltu, että kaikilla ihmisillä on samanlainen arvo. On myös ollut tärkeää, että heikommista pidetään huolta. Nyt jotkut haluavat viedä maailmaa aivan toiseen suuntaan.

– Kaikkien pitää nyt puolustaa eurooppalaisia arvoja, esimerkiksi demokratiaa ja ihmisten tasa-arvoa. Jokainen meistä voi vaikuttaa omassa lähiympäristössään. Meidän pitää kertoa oma mielipiteemme ja puuttua asioihin, jotka ovat mielestämme väärin. Emme saa kääntää selkäämme ikäville asioille ja olla vain hiljaa.

Mitä kirkko voi tehdä? Minkälainen asema kirkolla on Suomessa?

– Kirkolla ei ole yhtä vahvaa virallista asemaa kuin ennen. Samaan aikaan kirkolla ja uskonnolla on suuri merkitys monen ihmisen elämässä.

– Esimerkiksi yhä useampi nuori on liittynyt kirkkoon. Ehkä nuoret näkevät, että kirkko tuo elämään selkeyttä, turvaa ja yhteisöllisyyttä. Kirkko on myös yksi paikka, jossa voi edistää yhdessä hyviä asioita.

Mistä sinä itse saat iloa ja voimaa elämään?

– Saan voimaa yhteisöllisyydestä, tavallisesta arjesta ja lähimmäisistä. Hengellisyys antaa voimaa minulle. Hiljaisuus ja hitaus ovat minulle tärkeitä asioita. Aina välillä on hyvä rauhoittua.

– Luonnolla on suuri merkitys. Käyn uimassa järvessä myös talvella. Tuntuu lohdulliselta ajatella, että järvi on ollut olemassa kauan ennen meitä ja toivottavasti myös kauan jälkeemme.

– Pidän paljon tästä kirjailija Eeva Kilven ajatuksesta: Elämä on arvaamatonta. Koska tahansa voi tapahtua jotain hyvää.

Pian on kristittyjen suuri juhlapyhä, joulu. Mikä on joulun tärkein sanoma?

– Joulussa tärkeintä on viaton lapsi, joka syntyy keskellemme. Hän edustaa toivoa. Hänen sanomansa on, että älkää pelätkö.

Kuka?

Mari Leppänen
Ikä: 47 vuotta
Ammatti: Turun piispa, tietokirjailija, kolumnisti
Asuinpaikka: Littoinen, joka sijaitsee Kaarinan ja Liedon rajalla, lähellä Turkua
Perhe: puoliso ja kolme lasta
Harrastukset: luonnossa liikkuminen, uiminen, ikonimaalaus
Lempiruoka: sienirisotto
Tärkeintä elämässä: rakastaa ja tulla rakastetuksi.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)