
Jessica Haapkylä muistaa hyvin, kun kuuli ryhävalaan laulun. Hän oli sukeltamassa Australiassa ja tutkimassa koralleja.
– Kuulin kumeaa ääntä, joka nousi ja laski. Se kuulosti aivan kummitukselta. Se oli maaginen hetki. Ihokarvani nousivat pystyyn ja koko kehoni tärisi.
Ennen vanhaan merimiehet luulivat ryhävalaan laulua merenneidon tai aaveen lauluksi.
– Tiesin heti, että se oli ryhävalaan ääni. Tunsin itseni onnekkaaksi, kun sain kuulla tämän äänen.
Jokaisella valaslajilla on oma kieli
Valaat ovat nisäkkäitä, jotka asuvat meressä. Ne eivät siis ole kaloja.
Valaita on noin 90 eri lajia. Kaikki valaat ääntelevät paljon. Ryhävalas on valaista kuuluisin ja taitavin laulaja.
– Valaat viestivät keskenään. Jokaisella valaslajilla on oma kieli, Haapkylä kertoo.
Ihmiset eivät ymmärrä valaiden kieltä. Kieltä on yritetty ymmärtää jopa tekoälyn avulla. Tutkimus on aivan alussa.
– Valaiden ääni kantautuu vedessä todella hyvin. Ryhävalaat voivat kuulla toisensa jopa tuhansien kilometrien päästä. Valaat ovat myös älykkäitä eläimiä.
Miekkavalas osaa tehdä työkaluja
Miekkavalaat osaavat valmistaa ruskolevästä työkaluja, joilla ne rapsuttavat toisiaan selästä.
Lehdissä on ollut uutisia, että miekkavalaat ovat hyökänneet purjeveneiden kimppuun Gibraltarinsalmella.
– Ihmiset ovat kalastaneet paljon Gibraltarinsalmella. Siellä ei ole enää tonnikaloja, joita miekkavalaat syövät, Haapkylä kertoo.
Haapkylä haaveilee nyt sinivalaan näkemisestä. Sinivalas on suurin valas, se voi kasvaa 30 metrin pituiseksi.
Meribiologi Jessica Haapkylän kirja Merten jättiläinen – valaiden arvoitusta etsimässä ilmestyi 2023 (Into Kustannus).

