Yli puolet haluaa kieltää turkistarhat

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Tomi Hirvinen
Uutinen julkaistu: 01.12.2025

Yli puolet suomalaisista on sitä mieltä, että turkistarhat pitää kieltää. Kyselyssä 56 prosenttia ihmisistä haluaa kieltää turkistarhat.

25 prosenttia suomalaisista ei halua kieltä turkistarhoja. Viidesosa vastaajista ei osannut sanoa, mitä mieltä on asiasta. Kyselyn teki Uutissuomalainen.

Vihreiden ja vasemmistoliiton kannattajat  vastustavat turkistarhausta eniten. Myös monet SDP:n äänestäjät vastustavat turkistarhausta.

Kokoomuksen ja keskustan kannattajissa on eniten ihmisiä, jotka eivät halua kieltää turkistarhausta. Perussuomalaisten kannattajat vastustavat kaikista jyrkimmin turkistarhauksen kieltämistä.

Turkistarhoissa kasvatetaan minkkejä, kettuja ja supikoiria. Eläintensuojelijat eli aktivistit ovat vaatineet kauan, että turkistarhat pitää kieltää. Aktivistien mielestä turkistarhojen eläimet kärsivät häkeissä. Turkistuottajien mukaan turkiseläinten oloja on parannettu koko ajan.

Turkistarhat on kielletty monessa Euroopan maassa. Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa turkistarhaus on edelleen käytössä. Ruotsi päätti kesällä, että turkistarhat kielletään. Norjassa tuli tänä vuonna voimaan laki, joka kieltää turkistarhat. Tanskassa on muutama turkistarha.

Suomessa on noin 280 turkistarhaa. Suurin osa turkistarhoista on Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)