Yhdysvallat ja Ukraina neuvottelivat rauhansuunnitelmasta viikon alussa Sveitsissä. Yhdysvallat, Venäjä ja Ukraina neuvottelevat rauhasta tällä viikolla myös Arabiemiirikuntien pääkaupungissa Abu Dhabissa.
Suomen presidentti Alexander Stubb osallistui tiistaina kokoukseen, jonka järjestivät Ukrainaa tukevat Euroopan maat. Stubb osallistui kokoukseen etäyhteydellä. Kokousta isännöivät Britannian pääministeri Keir Starmer ja Ranskan presidentti Emmanuel Macron.
Britannian, Ranskan ja Saksan johtajat sanoivat tiistaina, että Euroopan maat tukevat Ukrainan rauhansuunnitelmaa. Eurooppa ehdottaa suunnitelmaan kolmea muutosta. Ukrainan rajoja ei saa muuttaa, Ukrainan asevoimia ei saa pienentää ja Euroopan unionin eli EU:n täytyy olla mukana rauhansuunnitelmassa.

Uusi suunnitelma on parempi Ukrainalle
Uutta rauhansuunnitelmaa on muutettu paremmaksi Ukrainalle. Uusi suunnitelma toteuttaa vähemmän Venäjän vaaatimuksia kuin aiempi suunnitelma. Uudessa suunnitelmassa on 19 kohtaa, aiemmassa oli 28 kohtaa.
Yhdysvaltalaiset uutiskanavat CBS ja CNN kertoivat tiistaina, että Ukraina hyväksyi rauhansuunnitelman. Ukraina ei ole kuitenkaan vahvistanut tätä tietoa. Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump sanoo, että rauhansopimus on hyvin lähellä.
Presidentti Trump perui tällä viikolla rauhansuunnitelman takarajan. Viime viikolla Trump vaati, että Ukrainan täytyy hyväksyä tällä viikolla.
– Minulle takaraja tarkoittaa sitä, että sota loppuu, Trump sanoi tiistaina.
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi kirjoitti viestipalvelu X:ssä tiistai-iltana, että Ukraina hyväksyy rauhansuunnitelman perusteet.
Suomen presidentti Alexander Stubb puhui Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin kanssa puhelimessa viikonloppuna. Stubb sanoo, että rauhansopimus vaatii edelleen neuvotteluja. Stubb sanoo, että Venäjä haluaa Yhdysvallat mukaan neuvotteluihin. Stubb keskusteli myös Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin kanssa.
– En usko, että Venäjä hyväksyy rauhaa, jossa Trump ei ole mukana.
Suomen ulkoministeri Elina Valtonen sanoi tiistaina, että Suomi on ehdottanut Ukrainaan tulitaukoa. Suomen pääministeri Petteri Orpo sanoi tiistaina, että Ukrainan rauhanneuvotteluissa ovat edenneet. Orpo kuitenkin varoitti, että mitään varmuutta rauhasta ei vielä ole.

