Nuoret osoittavat mieltään monissa maissa Etelä-Aasiassa ja Afrikassa. Nykynuoret kuuluvat Z-sukupolveen. Z-sukupolvea ovat nuoret, jotka ovat nyt 15–25-vuotiaita. Z-sukupolvi on kasvanut internetin ja sosiaalisen median eli somen aikana.
Nuoret vaativat oikeudenmukaisuutta
Monien nuorten on vaikea saada työtä ja elää hyvää elämää.
Päättäjien lapset esittelevät somessa hienoa elämäänsä. Tällainen epäoikeudenmukaisuus ja lahjonta eli korruptio ovat tehneet nuorista vihaisia.
Myös epäoikeudenmukainen tapa käyttää rahaa on ongelma. Esimerkiksi Marokon hallitus tuhlaa rahaa suuriin urheilutapahtumiin. Nuoret haluavat käyttää rahaa parempaan koulutukseen ja terveydenhoitoon. Tämän takia Marokon nuoret osoittavat mieltä hallitusta vastaan.
Madagaskarin saarella on paljon sähkökatkoksia ja vesikatkoksia. Siksi madagaskarilaiset nuoret osoittavat mieltään.
Nepalin pääministeri kielsi somen ja joutui eroamaan
Nepalin pääministeri K.P. Sharma Oli kielsi sosiaalisen median käytön. Siksi nuoret osoittivat mieltä Nepalissa alkusyksystä. Mielenosoitukset olivat väkivaltaisia, ja 70 ihmistä kuoli. Pääministeri joutui eroamaan.
Nepalilaiset nuoret pitivät kokouksen Discord-sovelluksessa ja valitsivat uudeksi pääministeriksi Sushila Karkin, joka on ylituomari ja ankara lahjontaa vastaan. Nepalissa järjestetään kuitenkin tavalliset vaalit maaliskuussa 2026.
Nuoret pitävät yhteyttä somen avulla. Heiltä voi kuitenkin puuttua selkeä johtaja, mikä vaikeuttaa tavoitteiden saavuttamista.
