Japanissa on ensimmäinen nainen pääministerinä

Teksti: Selkosanomat, lähteet Yle, BBC
Kuva: Lehtikuva / AFP / Kazuhiro
Uutinen julkaistu: 01.12.2025

Japanin uusi pääministeri on Sanae Takaichi. Hän on ensimmäinen nainen, joka johtaa Japania.

Japani sai ensimmäistä kertaa pääministerin, joka on nainen. Hänen nimensä on Sanae Takaichi. Takaichi on 64-vuotias. Hän johtaa liberaalidemokraattista puoluetta, joka on johtanut Japania useita vuosia. Takaichi on ollut monta kertaa ministerinä.

Takaichi kannattaa perinteisiä arvoja, hän esimerkiksi vastustaa homoavioliittoja eli avioliittoja saman sukupuolen välillä. Takaichi haluaa kuitenkin lisää naisia ministereiksi. Japanin viime hallituksessa oli vain kaksi naisministeriä. Takaichi soitti nuorena rumpuja metalliyhtyeessä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)