Suomalaiset elävät pidempään

Teksti: Selkosanomat, lähteet STT, HS
Kuva: Lehtikuva / Mikko Stig
Uutinen julkaistu: 26.11.2025

Suomalaisten elinikä on pidentynyt. Suomessa syntyneiden poikien odotettu elinikä on 80 vuotta ja tyttöjen 85 vuotta.

Pisimpään elävät ahvenanmaalaiset. Ahvenanmaalla syntyvien poikien odotettu elinikä on 81 vuotta ja tyttöjen jopa 86 vuotta.

Poikien odotettu elinikä on matalin Kajaanissa, jossa se on 77 vuotta. Tyttöjen odotettu elinikä on matalin Lapissa, 83 vuotta.

Odotettu elinikä on keskiarvo. Todellisuudessa ihmiset voivat elää lyhyemmän tai pidemmän elämän.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)