Riikka Tuohimetsä muokkaa kirjoja helpommiksi

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Nora Niemispelto
Uutinen julkaistu: 25.11.2025

Riikka Tuohimetsä on selkomukauttaja, eli hän muokkaa kirjoja selkokielelle. Tuohimetsä sai tänä vuonna palkinnon selkokirjoistaan.

Riikka Tuohimetsä on muokannut yli 15 kirjaa selkokielelle. Hänen ensimmäinen selkokirjansa oli Timo Parvelan lastenkirja Maukka ja Väykkä.

Vuonna 2025 Tuohimetsä voitti Seesam-palkinnon työstään. Tuohimetsä sai palkinnon, koska hän on tehnyt hyviä selkokirjoja lapsille ja nuorille.

Mitä selkomukauttaja tekee?

– Muokkaan kirjoja niin, että ne ovat helpompia, selkeämpiä ja lyhyempiä.

– Muokkaan esimerkiksi kirjan sanoja, lauseita ja asioiden järjestystä. Usein keksin luvuille nimet. Joskus selitän asioita enemmän.

– Yritän tehdä lukemisesta mukavaa ja helppoa. Haluan tarjota lukijalle onnistumisen kokemuksia. Toivon, että jokainen voi lukea ja nauttia lukemisesta.

Mikä on parasta työssä?

– On hienoa, että saan tehdä tärkeää työtä. Pidän myös työn luovuudesta ja vapaudesta.

– On myös kiva miettiä kirjan tunnelmaa ja sävyä. Niiden täytyy pysyä samanlaisina kuin alkuperäisessä kirjassa.

Miltä tuntuu, kun voitit palkinnon?

– Se tuntuu tosi mahtavalta. Minulla on kiitollinen olo, koska työni sai arvostusta.

Millaisia kirjoja olet muokannut selkokielelle?

– Olen muokannut monenlaisia lasten ja nuorten kirjoja. Olen muokannut selkokielelle esimerkiksi Nadja Sumasen Rambon, joka on realistinen nuortenkirja. Olen muokannut myös Magdalena Hain kauhutarinoita.

Mitkä ovat uusimmat selkokirjasi?

– Uusimmat ovat Katri Alatalon Kesäkuu, Mirjami Sirénin Kaupunki ilman koteja ja Helena Immosen Karakalin voima.

– Kesäkuu on nuortenkirja, joka kertoo yhdestä kesäyöstä. Kirjassa kaksi nuorta ovat pakomatkalla.

– Kaupunki ilman koteja sijoittuu tulevaisuuteen. Kirja kertoo kaupungista, jossa ihmisillä ei ole kotia. Heidän täytyy vaihtaa paikkaa joka yö.

– Karakalin voima aloittaa seikkailusarjan, joka sopii yli 9-vuotiaille. Kirjassa on ihmisiä, jotka osaavat muuttua eläimiksi.

Mikä on mukavin palaute kirjastasi?

– On aina kiva kuulla, että selkokirja on ensimmäinen kirja, jonka nuori on lukenut kokonaan. Olen saanut palautetta myös siitä, että lukija on tuntenut lukemisen ja onnistumisen iloa.

Miksi selkokirjoja kannattaa lukea?

– Kaikkien kannattaa lukea hyviä selkokirjoja. Lukija saa nauttia jännistä ja hauskoista tarinoista. Silloin voi rentoutua ja unohtaa omat huolensa.

– Jos lukeminen tuntuu vaikealta, selkokirjoja on nopeampi ja helpompi lukea kuin muita kirjoja. Ne ovat myös kiva tapa oppia suomea ja suomalaista kulttuuria.

Millaisista kirjoista pidät itse?

– Luen paljon erilaisia kirjoja. Tykkään kauniista kielestä. Usein luen melko realistisia kirjoja, joissa on kiinnostavia ja uskottavia henkilöitä. Kauhukirjoja en uskalla lukea.

– Suosittelen lukemaan nuortenkirjoja, koska jokainen meistä on ollut joskus nuori. Nuortenkirjat ovat ihanan raikkaita.

Kuka?

Riikka Tuohimetsä
Ikä: 49 vuotta
Asuinpaikka: Jyväskylä
Ammatti: yrittäjä, joka muokkaa kirjoja selkokielelle ja kouluttaa selkokielestä
Perhe: puoliso, kolme lasta ja Ulpukka-koira
Harrastukset: lukeminen, jooga, kuntosali ja kävely metsässä koiran kanssa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)