Velkajarru on voimassa Suomessa vaalikausien yli.
Puolueet sopivat yhdessä, että ne vähentävät valtion velkaa. Keinoista päättävät kuitenkin aina ne puolueet, jotka ovat hallituksessa.
Suomen valtion niin sanottu velkasuhde on nyt noin 86 prosenttia. Velkajarrun tavoite on, että suhde muuttuu aluksi 60 prosenttiin. Lopullinen tavoite on 40 prosenttia. Euroopan unioni eli EU hyväksyy 60 prosentin velkasuhteen.
Velkajarru tarkoittaa sopimusta, jonka parlamentin puolueet allekirjoittavat yhdessä. Velkajarrulla sovitaan valtion talouden säästöistä, jotka jatkuvat vaalikausien yli. Velkajarrusta sopivat yleensä yhdessä hallitus- ja oppositiopuolueet. Suomessa sopimuksen velkajarrusta allekirjoittavat melkein kaikki eduskuntapuolueet. Vasemmistoliitto ei kuitenkaan allekirjoita sopimusta. Vasemmistoliiton mielestä tiukka velkajarru on taloudelle huono asia.
Velkajarrun tarkoitus on estää valtiota käyttämästä valtion tuloja enemmän rahaa. Velkajarru eli velkakatto on käytössä esimerkiksi Sveitsissä, Saksassa, Italiassa, Espanjassa ja Puolassa.
