Telinevoimistelijat taistelevat MM-kullasta

Teksti: Maria Österlund, lähde Voimisteluliitto
Kuva: Suomen Voimisteluliitto / Filippo Tomasi
Uutinen julkaistu: 20.10.2025

Kymmenen suomalaista voimistelijaa kilpailee telinevoimistelun MM-kisoissa. Telinevoimistelun MM-kisat järjestetään Indonesiassa. Kisat alkavat sunnuntaina.

Suomen joukkueessa on neljä naista ja kuusi miestä. Suomi on menestynyt hyvin kansainvälisissä kilpailuissa telinevoimistelussa. Monet suomalaiset telinevoimistelijat ovat tänä vuonna omassa sarjassaan 10 parhaan telinevoimistelijan joukossa.

– Suomalaisessa telinevoimistelussa menee tällä hetkellä melko hyvin. En kuitenkaan usko, että suomalaiset saavat mitaleja MM-kisoissa. Varmasti suomalaiset pääsevät kuitenkin johonkin finaaliin eli loppukilpailuun, sanoo naisten telinevoimistelun lajipäällikkö Satu Murtonen.

Suomen joukkueen naisvoimistelijat ovat Kaisa Tanskanen, Maisa Kuusikko, Ada Hautala ja Ekaterina Podobed. Joukkueen miesvoimistelijat ovat Robert Kirmes, Joona Reiman, Emil Soravuo, Akseli Kariskas, Elias Koski ja Leo Lehtinen.

Telinevoimistelu on myös olympialaisten ohjelmassa

Telinevoimistelu on olympialaji. Naiset käyttävät olympialaisissa neljää eri välinettä.

Naisten välineitä ovat hyppyteline, nojapuut, puomi ja permanto. Miehet käyttävät kuutta eri välinettä, joita ovat hevonen, renkaat, hyppyteline, nojapuut, rekki ja permanto. Telinevoimistelijat kilpailevat yksin ja joukkueena.

Telinevoimistelu vaatii taitavuutta, voimaa, nopeutta ja kestävyyttä. Voimistelijoiden ohjelmaan kuuluu pakollisia ja vapaita liikkeitä. Voimistelijat yrittävät tehdä mahdollisimman vaikeita liikkeitä.

Niistä saa eniten pisteitä. Vaikeiden liikkeiden lisäksi koko ohjelman pitää näyttää hyvältä. Tuomarit antavat pisteitä eri liikkeistä ja koko ohjelmasta.

Telinevoimistelun MM-kisat järjestetään Indonesian pääkaupungissa Jakartassa 19.–25.10.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)