Riikka Tuohimetsä voitti Seesam-palkinnon

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Nora Niemispelto
Uutinen julkaistu: 20.10.2025

Riikka Tuohimetsä on jyväskyläläinen selkomukauttaja. Hän muokkaa kirjoja selkokielelle eli tekee selkomukautuksia. Tuohimetsä voitti Seesam-palkinnon vuonna 2025.

Tuohimetsä voitti palkinnon, koska hän on tehnyt paljon hyviä selkomukautuksia lapsille ja nuorille. Hän osaa muokata kirjojen kieltä ja tarinaa niin, että ne on helppo ymmärtää. Hän myös säilyttää alkuperäisen kirjan tyylin ja tunnelman.

Tuohimetsän ensimmäinen selkomukautus on Timo Parvelan Maukka ja Väykkä. Muita hänen mukautuksiaan ovat esimerkiksi Magdalena Hain Kuolleiden kirja ja Paula Norosen Supermarsu lentää Intiaan.

Palkinto jaetaan Helsingin kirjamessuilla

Tuohimetsä saa palkinnon Helsingin kirjamessuilla. Palkinto jaetaan 25. lokakuuta kello 14.15 Selkokeskuksen osastolla. Osaston numero on 6p38. Palkinnon jakavat Ella Airaksinen ja Marjo Kauttonen selkokirjatyöryhmästä.

Selkokirjatyöryhmä jakaa Seesam-palkinnon joka toinen vuosi. Palkinnon saa kirjailija, kustantaja, kääntäjä, kuvittaja tai tutkija, joka on edistänyt selkokirjojen asemaa Suomessa. Palkinnon arvo on 1 000 euroa.

Yksi kommentti artikkeliin ”Riikka Tuohimetsä voitti Seesam-palkinnon”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)