
Suomen presidentti Alexander Stubb ja pääministeri Petteri Orpo tapasivat Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin viime torstaina. Tapaaminen järjestettiin Washingtonin Valkoisessa talossa. Washington on Yhdysvaltojen pääkaupunki ja Valkoinen talo on Yhdysvaltojen presidentin kuuluisa virka-asunto.
Presidentit Stubb ja Trump kertoivat torstaina, että Yhdysvallat ostaa Suomelta peräti 11 jäänmurtajaa. Neljä murtajaa rakennetaan suomalaisilla telakoilla. Kaksi murtajaa rakennetaan Raumalla ja kaksi Helsingissä. Yhdysvallat käyttää suomalaista osaamista ja rakentaa loput seitsemän murtajaa omilla telakoillaan.
Kauppa on merkittävä Suomen taloudelle. Tilauksen arvo on noin kuusi miljardia euroa. Tilaus tuo töitä ehkä 10 000 ihmiselle Suomessa.
Yhdysvallat haluaa uusia jäänmurtajia, koska se haluaa parantaa asemiaan arktisella alueella. Tällä hetkellä Yhdysvalloilla on vain vähän jäänmurtajia ja murtajat ovat vanhoja. Yhdysvaltojen rannikkovartiostolla on vain kaksi jäänmurtajaa. Esimerkiksi Kanadalla on kymmeniä jäänmurtajia.
Yhdysvallat haluaa parantaa omaa kansallista turvallisuuttaan. Yhdysvallat käyttää murtajia esimerkiksi öljyn ja kaasun etsimiseen ja tieteellisiin tarkoituksiin.
Suomi on erityisen kehittynyt maa jäänmurtajien rakentamisessa. Suomessa on osaamista, jota muualta maailmasta ei löydy.

