HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Metsäkauris on yleinen Suomen luonnossa – Selkosanomat

Metsäkauris on yleinen Suomen luonnossa

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 30.10.2025

Suomessa elää muutamia hirvieläinlajeja, kuten hirvi, valkohäntäpeura ja metsäkauris. Metsäkauris on tästä joukosta pienin.

Uroksen eli pukin sarvissa on yleensä kaksi tai kolme piikkiä.

Metsäkauriit ovat levinneet laajoille alueille Suomessa. Runsaasti niitä on Etelä- ja Varsinais-Suomessa.

Metsäkauris lisääntyy tehokkaasti. metsäkaurisemo saa kerralla tavallisesti 1–3 vasaa. Vasat ovat aluksi täplikkäitä, mutta myöhemmin täplät häviävät.

Aikuinen metsäkauris on kesällä punaruskea, Talvella sen turkki on harmaanruskea.

Metsäkauris liikkuu usein aamuisin ja iltaisin, kun on hämärää. Usein ne liikkuvat pienissä laumoissa.

Kuvassa on metsäkaurisuros.

Haitallinen vieras puutarhassa

Metsäkauriin herkkua ovat muun muassa mesiangervo ja monet puutarhakasvit.

Myös omenat ja marjat kelpaavat metsäkauriille. Pihoilla ja puutarhoissa metsäkauriit ovatkin haitallisia vierailijoita. Kaikkia kasveja metsäkauriit eivät syö, esimerkiksi narsissit ne jättävät rauhaan.

Metsäkauriit loikkivat ja hyppivät ketterästi. Matala aita ei niitä pidättele. Jos pihan haluaa suojata kauriilta, aidan tulisi olla noin kaksi metriä korkea.

Metsäkauriit levittävät punkkeja

Kauriit oleskelevat heinikoissa ja pensaiden suojassa, joten punkit pääset hyvin niiden kimppuun. Kauriiden mukana punkit leviävät ympäristöön.

Metsäkauris on riistaeläin Metsäkaurista voi metsästää tiettynä aikana joillakin alueilla.

Lisätietoa. www.riistakeskus.fi, www.luontoportti.fi

Nuori metsäkauris.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)