Suomessa on aiempaa enemmän susia

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, HS
Kuva: Lehtikuva / Jussi Nukari
Uutinen julkaistu: 01.10.2025

Suomessa on nyt aiempaa enemmän susia. Suomen susien määrä on kasvanut erityisesti Suomen länsiosissa.

Luonnonvarakeskus eli Luke arvioi, että Suomessa oli viime keväänä 430 sutta. Susien määrä oli kasvanut paljon, jos sitä vertaa vuoteen 2024.

Susien määrä on lisääntynyt erityisesti Länsi-Suomessa. Erityisen paljon susien määrä on lisääntynyt Lounais-Suomessa. Luke arvioi, että tämän vuoden lopussa Suomessa on 560 sutta.

Susi on Suomessa erittäin uhanalainen eläin. Susi on suojeltu, eikä sitä saa metsästää laillisesti ilman poikkeuslupaa.

EU-parlamentti hyväksyi toukokuussa muutoksen, jossa suden suojelu muutettiin. Susi ei ole enää Euroopan unionin alueella tiukasti suojeltu laji, vaan suojeltu laji. Maa- ja metsätalousministeriö aikoo muuttaa Suomen metsästyslakia. Muutos sallii suden metsästyksen. Suden metsästyksestä tulee laillista vuonna 2026.

Yksi kommentti artikkeliin ”Suomessa on aiempaa enemmän susia”

  1. suomessa on nyt aiempaa enämmän susia. susi on nyt vain suojeltu laji Euroopanssa, ei ole enää tiukasti suojeltu laji. vuonna 2026, sallii suden metsästyksen suomessa. suden metsästyksestä tulee laillista vuonna 2026.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)