Tunnustaako Suomi Palestiinan?

Teksti: Jesse Verkkoperä, lähteet Yle, Tagesschau, Deutschlandfunk, STT
Kuva: Lehtikuva / AFP / Omar Al-Qattaa
Uutinen julkaistu: 23.09.2025

Israel käy sotaa Gazassa. Tilanne on erittäin vaikea. Israelin ja Palestiinan tilanteen ratkaiseminen ei ole helppo asia.

Israelin hallitus teki päätöksen: Israel aikoo valloittaa koko Gazan. Israelin suunnitelma aiheuttaa huolta maailmalla. Monet eurooppalaiset hallitukset vastustavat Israelin suunnitelmaa. Eri maiden hallitukset ovat kuitenkin eri mieltä monista asioista, jotka koskevat Palestiinaa ja Israelia.

Mitä tilanteelle pitää tehdä? Sota Gazassa on vaikea kysymys. Tässä jutussa käsitellään sitä, miten Suomen ja Saksan hallitus näkee tilanteen.

Suomessa keskustellaan Palestiinan tunnustamisesta

Suomessa keskustellaan nyt Palestiinan valtion tunnustamisesta. Suomen pääministeri Petteri Orpo sanoo, että Suomi kannattaa kahden valtion mallia. Orpo on myös kokoomuksen puheenjohtaja.

Kahden valtion malli tarkoittaa, että Palestiinaan tulee kaksi valtiota. Palestiinaan tulee israelilainen valtio ja palestiinalainen valtio. Palestiina sijaitsee Lähi-idässä Välimeren rannalla.

Miksi tarvitaan kahden valtion malli?

Israelilaiset ja palestiinalaiset haluavat asua Palestiinassa. Suomi on tunnustanut Israelin. Suomi ei kuitenkaan ole tunnustanut Palestiinaa.

Tunnustaminen on tärkeää. Maa eli valtio saa silloin tukea muilta mailta. Suomen hallitus ei ole kuitenkaan yhtä mieltä asiasta. Suomen hallituspuolueista perussuomalaiset ja kristillisdemokraatit eivät tue päätöstä tunnustaa Palestiina.

Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että Palestiinan tunnustaminen ei ole ajankohtaista tässä tilanteessa. Purra on perussuomalaisten puheenjohtaja.

Saksan liittokansleri Friedrich Merz. Kuva: Lehtikuva / AFP / John Macdougall

Saksassa tehtiin vaikea päätös

Myös Saksassa keskustellaan sodasta Gazassa. Saksan liittokansleri Friedrich Merz teki päätöksen, että Saksa auttaa Israelia vähemmän kuin aikaisemmin. Saksa rajoittaa aseiden vientiä Israeliin. Rajoitus koskee tietynlaisia aseita.

– Sota Gazassa täytyy lopettaa. Sodan takia Saksa ei enää lähetä aseita Israeliin. Saksa ei tue Gazan valloittamista, Friedrich Merz sanoo.

Merz teki päätöksen hallituksessa yksin, vaikka yleensä isot päätökset pitää tehdä yhdessä. Osa Saksan hallituksen ministereistä on yllättynyt Merzin omavaltaisesta päätöksestä.

Saksalla on hyvä suhteet Israeliin ja Saksa on aina tukenut Israelia. Liittokansleri Merzin mukaan Israel kuitenkin rikkoo yhteisiä sääntöjä maailmanpolitiikassa.

YK:n tutkintakomissio syyttää Israelia kansanmurhasta Gazassa

Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n riippumattoman tutkintaryhmä COI kertoi syyskuun puolivälissä, että Israel on syyllinen kansanmurhaan Gazassa. Tutkimusryhmän selvityksen mukaan Gazassa on käynnissä kansanmurha, josta on vastuussa Israelin valtio. Tutkijoiden mukaan Israel haluaa tuhota palestiinalaiset Gazassa.

Tutkimusryhmän tietojen mukaan Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu, presidentti Isaac Herzog ja Israelin entinen puolustusministeri Yoav Gallant ovat yllyttäneet kansanmurhaan.

Artikkelin kirjoittaja on työharjoittelussa Selkosanomissa. Hän opiskelee Kääntämisen ja tulkkauksen maisteriohjelmassa Helsingin yliopistossa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)