Selkokirja erilaisuudesta ja mielikuvituksen voimasta

Teksti: Jenni Saarilahti
Kuva: Jussi Lipitsäinen
Uutinen julkaistu: 21.10.2025

Mari-Pauliina Tervon kirja Sirimaan salaisuus on ilmestynyt selkokielellä. Kirja on myös käännetty monelle eri kielelle. Kirjan päähenkilö Siri tuntee, että hän on erilainen kuin muut.

Kerro vähän itsestäsi!

– Olen Mari-Pauliina. Lapsena asuin Liperissä, Pohjois-Karjalassa. 17-vuotiaana muutin Jyväskylään, ja asun yhä Keski-Suomessa.

– Koulutukseltani olen äidinkielen opettaja. Olen myös neuropsykiatrinen valmentaja ja olen työskennellyt työhönvalmentajana. Lisäksi olen tehnyt taideprojekteja, joissa ihmisen oma ääni pääsee esiin.

Kuka on kirjasi päähenkilö Siri?

– Siri on teinityttö, joka asuu äitinsä ja isänsä kanssa. Sirimaan salaisuus on Sirin päiväkirja.

– Siri kokee, että hänessä on jotain vikaa. Hän puhuu ja ajattelee eri tavalla kuin muut. Siitä seuraa riitoja ja väärinkäsityksiä kotona ja koulussa.

– Koulussa Sirillä on usein ulkopuolinen olo. Siri kuvittelee, että hän asuu Sirimaassa. Siellä hän saa olla rauhassa.

– Kirjassa Siri saa ystävän ja selityksen sille, miksi hänellä on erilainen olo. Hän saa autismin kirjon diagnoosin.

– Tieto autismista auttaa Siriä ymmärtämään itseään. Tieto auttaa myös muita ymmärtämään Siriä.

Miten Sirin tarina syntyi?

– Minua kiinnostavat ihmiset, joita muut eivät aina huomaa. Usein yksinäisen ihmisen luonne on viisas ja kaunis. Halusin kertoa tarinan, jossa syrjäytynyt nuori alkaa puhua ja saa oman äänen.

– Ymmärrän tällaisia nuoria hyvin. Olin lapsena onnellinen, kunnes menin yläkouluun. Siellä en kuulunut joukkoon. Minusta tuli yksinäinen, ja käännyin sisäänpäin, omaan maailmaani.

– Tämä kokemus vaikutti varmasti siihen, että kiinnostuin autismin kirjosta ja haluan kirjoittaa siitä. Olen ajatellut paljon herkkiä, yksinäisiä ja autismin kirjon ihmisiä.

– Olen myös introvertti. Se tarkoittaa, että viihdyn yksin, ja että mielikuvitus ja omat ajatukset ovat minulle tärkeitä.

– Kirjani päähenkilö Siri muistuttaa siis minua. Sirimaa on Sirin oma maailma, rakas ja rauhallinen paikka.

– Kirjoitin kirjan, että muut ymmärtävät paremmin tällaisia ihmisiä. Kirjoittamisen avulla voin myös jäsentää ajatuksiani ja kertoa niistä muille.

Oletko saanut palautetta kirjasta?

– Olen saanut palautetta, että Sirimaan salaisuus on hauska ja siinä on hyvä kuvitus.

– Kirjaa on kehuttu myös siitä, että siinä paljon uutta, tärkeää tietoa.

Millaisia kirjoja itse luet?

– Pidän kirjoista, joissa erilaisuus ja ulkopuolisuus ovat mukana jollain tavalla. Viime aikoina minua on myös kiinnostanut tekstilajien yhdistely.

– Timo Pennasen tietokirja Oikein silmin – Kuinka autismin salaisuudet avautuivat minulle ja medialle on hieno esimerkki erilaisten tekstilajien yhdistelystä.

– Kirjassa Timo Pennanen kertoo oma tarinansa autismista. Lisäksi kirja kertoo, miten autismista on puhuttu mediassa eri aikoina.

Kuka?

Mari-Pauliina Tervo

Ikä: 42 vuotta

Asuinpaikka: Jyväskylä

Perhe: neljä aikuistuvaa lasta

Ammatti: suunnittelen, että perustan oman yrityksen

Harrastukset: lavatanssi, laulu, vesijumppa.

Lempiruoka: aasialainen ruoka

Jutun kirja: Mari-Pauliina Tervo: Sirimaan salaisuus Selkomukautus: Leena Kaivosoja Julkaisija: Kehitysvammaliitto ry, Opike 2024.

Helsingin Kirjamessut järjestetään 23.–26.10.2025. Selkokeskuksella on messuilla oma osasto, jossa on esillä selkokirjoja, Selkosanomia ja tietoa selkokielestä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)