
Donald Trump ja Melania Trump saapuivat Britannian pääkaupunkiin Lontooseen jo tiistaina. Presidenttipari matkusti keskiviikkona helikopterilla Windsoriin. Windsorin linna on yksi Britannian kuningasperheen virka-asunto. Windsorin kaupunki sijaitsee Berkshiren kunnassa Lontoon lähellä.
Windsorissa Yhdysvaltojen presidenttiparin ottivat vastaan Britannian kuningas Charles ja kuningatar Camilla. Mukana olivat myös Walesin prinssi William ja prinsessa Catherine.
Donald Trumpin vierailu on virallinen valtiovierailu. Trump on ensimmäinen Yhdysvaltojen presidentti, joka on Britanniassa jo toista kertaa virallisella valtiovierailulla. Trump kävi valtiovierailulla Britanniassa vuonna 2019, kun hän oli ensimmäistä kertaa presidentti. Trumpin vierailun emäntä oli kesällä 2019 kuningatar Elisabet. Perinteen mukaan Yhdysvaltojen presidentti ei tee toista virallista vierailua Britanniaan. Nyt Trump on muuttanut tämänkin perinteen.

Presidentti Trump otettiin Britanniassa vastaan hienosti ja juhlallisesti. Trumpit kuljetettiin hevosvaunuilla helikopterin laskeutusmispaikalta Windsorin linnaan. Sotilassoittokunnat soittivat hevosajelun aikana Britannian ja Yhdysvaltojen kansallislaulut. Brittisotilaat tekivät kunniaa kuninkaallisille ja Tumpille.
Windsorin linnan pihalla presidentti Trump tarkasti Britannian kunniakomppanian, kun kuningas Charlesin seurasi sivuta. Presidentti ja kuningas olivat hyvällä tuulella ja juttelivat rennosti.

Yhdysvaltojen presidenttiparin vierailun juhlallisuudet järjestetään Windsorin linnassa. Siihen on syy. Windsor on tarpeeksi kaukana pääkaupunki Lontoosta. Kaikki britit eivät suhtaudu Trumpin vierailuun innostuneesti. Lontoossa on laajoja mielenosoituksia, joissa vastustetaan Trumpia. Brittihovi ei halua, että Trump näkee näitä mielenosoituksia. Monien tietojen mukaan Britanniassa pelätään sitä, että Trump suuttuu, kun näkee mielenosoituksia.
Trump ei myöskään ole kovin suosittu Britanniassa. Mielipidemittauksen mukaan noin joka kymmenes britti on sitä mieltä, että trump on hyvä presidentti.. Trump sen sijaan ihannoi Britannian kuninkaallisia ja hienoa hovielämää.
Presidentti Trump keskustelee Britannian pääministerin Keir Starmerin kanssa torstaina. Kahden päämiehen välinen tapaaminen järjestetään pääministerin maaseutuasunnolla Chequersissa. Tätäkään tapaamista ei siis järjestetä pääministerin virka-asunnolla osoitteessa Downing Street 10. Downing Streetin osoite on kuuluisa Britannian pääministerin virka-asunto, joka sijaitsee Lontoon keskustassa.

