Stubb vieraili Ukrainassa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Demokraatti
Kuva: Lehtikuva / AFP / Genya Savilov
Uutinen julkaistu: 12.09.2025

Presidentti Alexander Stubb ja hänen puolisonsa Suzanne Innes-Stubb vierailivat Ukrainassa. Presidentti Stubb tapasi Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin Kiovassa.

Presidentit keskustelivat Ukrainan tilanteesta, sodan lopettamisesta ja Suomen tuesta Ukrainalle.

Presidentti Alexander Stubb on ollut viime aikoina paljon esillä Ukrainan takia. Presidentti Stubb on puhunut Ukrainan rauhan edistämiseksi. Stubb on tavannut maailman päättäjiä ja pitänyt yhteyttä Ukrainan presidenttiin Zelenskyiin. Stubbin merkitys asiassa on huomattu myös muualla maailmassa.

Suzanne Innes-Stubb osallistui torstaina kokoukseen, jonka järjesti presidentti Zelenskyin puoliso Olena Zelenska. Kokouksessa keskusteltiin koulutu koulutuksen merkityksestä rauhan edistämisessä. Mukana oli valtionjohtajien puolisoita Tanskasta, Itävallasta, Saksasta, Virosta ja Liettuasta. Tapaaminen on järjestetty viisi kertaa. Keskiviikkona Suzanne Innes-Stubb kävi kiovalaisessa koulussa.

Presidentti Stubb kävi edellisen kerran Ukrainassa helmikuussa. Presidentti Zelenskyi vieraili Suomessa maaliskuussa. Stubb oli mukana elokuussa, kun Zelenskyi vieraili Yhdysvaltojen Washingtonissa. Zelenskyi tapasi Washingtonissa Yhdysvaltojen presidentin Donald Trumpin. Tapaamiseen osallistui monta muuta Euroopan johtajaa.

Suzanne Innes-Subb (oikealla) vieraili keskiviikkona Kiovassa koulussa, jonka numero on 96. Kouluun osui ohjus keväällä. Kuvassa on myös koulun opettaja Svitlana Zukovina (keskellä). Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)