Tässä jutussa esittelemme muutamia yleisiä lajikkeita.
Pyöreä tomaatti eli perinteinen tomaatti
Pyöreä punainen tomaatti on yleisin, jota myydään kaikissa kaupoissa. Tomaatti on on keskikokoinen ja sitä voi käyttää monessa ruuassa. Tomaatti sopii esimerkiksi salaatteihin, leivän päälle ja ruuanlaittoon.
Kirsikkatomaatti
Kirsikkatomaatti on pieni ja makea. Kirsikkatomaatti sopii hyvin salaatteihin ja naposteltavaksi sellaisenaan. Kirsikkatomaatit maistuvat myös lapsille. Kirsikkatomaatteja on monissa ruokakaupoissa erivärisinä.
Terttutomaatti
Terttutomaatti kasvaa tertussa. Terttutomaatit kasvavat kiinni samassa varressa. Terttutomaatti on maukas ja kaunis tomaatti, joka sopii myös pöydän koristeeksi.
Luumutomaatti
Luumutomaatti on pitkulainen ja kiinteä. Luumutomaatti sopii hyvin kastikkeisiin ja säilöntään, koska se ei sisällä paljon nestettä. Luumutomaatteja saa isokokoisena ja pienikokoisena.
Näin käytät tomaattia ruuassa
● Salaatissa: Kaikki tomaatit sopivat salaatteihin. Isommat tomaatit on hyvä leikata viipaleiksi tai lohkoiksi. Pienet tomaatit, kuten kirsikkatomaatit, voi laittaa salaattiin kokonaisina tai puolikkaina.
● Leivän päällä: Viipaloitu tomaatti maistuu leivän päällä tai vaikka pizzassa.
● Uunissa: Tomaatteja voi käyttää lämpimiin kasvisruokiin tai tomaattiviipaleet voi laittaa pizzan päälle tai tehdä tomaattipiirakan.
Tomaatti on terveellinen
Tomaatti sisältää paljon C-vitamiinia. Tomaatti sisältää myös kuitua, joka on hyväksi vatsalle. Lisäksi tomaatissa on lykopeenia, joka on luonnollinen antioksidantti.
Tomaatti on kevyt ruoka, jossa on vain vähän energiaa. Siksi se sopii hyvin terveelliseen ruokaan. Nyt on hyvä aika nauttia tomaateista.
Raejuusto-tomaattisalaatti
Salaatti on yhden ihmisen pääruoka tai kahden ihmisen lisukesalaatti pääruualle.
Ainekset
● 15 pientä tomaattia, tomaatit voivat olla eri värisiä
● 100 grammaa raejuustoa
● 1 ruokalusikallinen rypsiöljyä
● ¼ teelusikallista suolaa
● 10 basilikan lehteä
Ohje
1. Pese kirsikkatomaatit. Leikkaa ne puoliksi.
2. Laita tomaatit kulhoon.
3. Lisää kulhoon raejuusto.
4. Revi basilikan lehdet puoliksi. Jos lehdet ovat isoja revi ne useampaan osaan.
5. Sekoita kaikki ainekset kevyesti.
6. Nauti salaatista.
Tomaattipiirakka valmistaikinasta
Reseptistä saat 8-10 viipaletta piirakkaa.
● 1 valmis piirakkataikina, 350 grammaa
● 4 ruokalusikallinen sinappia
● 1 desilitra juustoraastetta
● 5 tomaattia
● 1 teelusikallinen suolaa tai yrttisuolaa
● Lisäksi tuoreita yrttejä koristeeksi, esimerkiksi timjamia tai ruohosipulia.
Ohje
1. Ota piirakkataikina huoneenlämpöön sulamaan pakkauksen ohjeen mukaan.
2. Lämmitä uuni 225°C:seen.
3. Levitä taikina sormilla taputellen piirakkavuoan pohjalle ja reunoille.
4. Pistele piirakkataikinaan haarukalla reikiä. Esipaista uunissa noin 10 minuuttia
5. Leikkaa tomaatit viipaleiksi
6. Levitä piirakkapohjan päälle sinappi ja juustoraaste.
7. Asettele tomaatit päälle.
8. Ripottele tomaateille yrttisuolaa.
9. Paista piirakkaa 25 minuuttia.
10. Koristele piirakka tuoreilla yrteillä.
11. Anna piirakan jäähtyä puoli tuntia.
12. Nauti.

