Stubb mukana huipputapaamisessa

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva / AFP / Oliver Contreras
Uutinen julkaistu: 19.08.2025

Suomen presidentti Alexander Stubb osallistui maanantaina historialliseen tapaamiseen. Mukana Washingtonissa oli Yhdysvaltojen ja Euroopan johto.

Tapaaminen järjestettiin Yhdysvaltojen Washingtonin Valkoisessa talossa. Valkoinen talo on Yhdysvaltojen presidentin virka-asunto. Kokous oli historiallinen , sillä paikalla oli suuri joukko vaikutusvaltaisia johtajia.

Kokoukseen osallistuivat Yhdysvaltojen presidentin ja Ukrainan presidentin lisäksi Britannian pääministeri Keir Starmer, Ranskan presidentti Emmanuel Macron, Saksan liittokansleri Friedrich Merz, Italian pääministeri Giorgia Melony, Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Layen ja Naton pääsihteeri Mark Rutte. Mukana oli myös Suomen presidentti Alexander Stubb. 

Kokouksen tarkoitus oli varmistaa se, että Ukrainan sota saadaan loppumaan. Euroopan johto halusi osoittaa tukensa Ukrainalle. Euroopan maat halusivat myös varmistaa, että Yhdysvallat on samalla puolella Euroopan kanssa.

Johtajat puhuivat tapaamisessa aluevaatimuksista, joita Venäjä esitti. Kokouksessa keskusteltiin myös Ukrainan turvatakuista ja Yhdysvaltojen osuudesta turvatakuisiin.

Alexander Stubb sanoi kokouksen jälkeen, että on tärkeää, että suomi oli mukana kokouksessa.

-  Ymmärrämme, että Suomi on pieni maa. Suomen vaikutusvalta maailmassa ei ole suuri. Suomella on kuitenkin pitkä yhteinen raja Venäjän kanssa. Suomen historiasta löytyy myös Venäjää vastaan käytyjä sotia. Siksi meidän näkökulmamme on tärkeä, Stubb sanoi.

– Suomi löysi ratkaisun vuonna 1944 Venäjän kanssa. Olen varma, että Ukraina löytää ratkaisun vuonna 2025.

Stubbin mukaan kahden viikon aikana neuvotteluissa sodan lopettamiseksi on päästy eteenpäin.

– On tärkeä asia, että paikalla olivat tänään Eurooppa ja Yhdysvallat.

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump soitti kokouksen jälkeen Venäjän presidentille Vladimir Putinille. Stubbin mukaan puhelu sovittiin yhdessä kokouksessa. Trump sanoi kokouksen jälkeen, että seuraavaksi järjestetään tapaaminen, jossa ovat mukana Trump, Putin ja Zelenskyi.

Euroopan unionin eli EU-maiden johtajat keskustelevat tiistaina videopuhelussa tapaamisesta.

Washingtonin kokouksen osallistujat yhteiskuvassa Valkoisessa talossa. Keskellä Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump. Trumpin vasemmalla puolella on Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi. suomen presidentti Alexander Stubb on kolmas vasemmalta. Kuva: Lehtikuva / AFP / Andrew Caballero-Reynolds

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)