Itämerestä löytyi paljon öljyä ja kaasua

Teksti: Jesse Verkkoperä, lähde NDR
Kuva: Wikimedia / Dietmar Rabich
Uutinen julkaistu: 02.09.2025

Puolan rannikolta löydettiin suuri öljy- ja kaasuesiintymä. Puola haluaa öljyn ja maakaasun merenpohjasta.

Asiantuntijat löysivät suuren öljy- ja kaasuesiintymän. Esiintymä on Itämeren pohjassa, kuuden kilometrin päässä Puolan rannikosta.

Puola haluaa öljyn ja maakaasun merenpohjasta. Puola aikoo jalostaa esiintymän eli tehdä öljystä ja maakaasusta käyttökelpoista.

Öljy ja maakaasu ovat arvokkaita raaka-aineita. Niistä saadaan energiaa. Erityisesti Saksassa käytetään paljon maakaasua.

Esiintymä on poikkeuksellisen suuri. Yhtä suuri esiintymä löydettiin 80 vuotta sitten. Siksi asiantuntijat ovat innoissaan löydöstä. Asiantuntijoiden mukaan öljyn ja maakaasun jalostaminen voidaan aloittaa kolmen vuoden kuluttua.

Löydös aiheuttaa huolia Usedomissa. Usedom on kaupunki Puolan ja Saksan rajalla. Öljy- ja kaasuesiintymä on lähellä Usedomia. Öljyn ja maakaasun jalostaminen tuo lisää teollisuutta Usedomiin. Kaikki kaupunkilaiset eivät ole siihen tyytyväisiä.

Suuri öljy- ja kaasuesiintymä löytyi läheltä Usedomin kaupunkia. Usedom on kaupunki Puolan ja Saksan rajalla.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)