Saksassa Wackenissa järjestetään suuri ja kuuluisa musiikkifestivaali. Wacken on kylä Pohjois-Saksassa. Festivaalista käytetään myös nimeä Wacken.
Festivaalilla esiintyy yli 200 yhtyettä. Yhtyeet soittavat metallimusiikkia eli raskasta rock-musiikkia. Yhtyeiden jäsenet pukeutuvat usein mustiin vaatteisiin.
Tämän kesän festivaalilla esiintyi jälleen lukuisia tunnettuja yhtyeitä. Wackenissa soittivat muun muassa Guns N’ Roses, Papa Roach ja Within Temptation. Suomalaisista esiintyjistä mukana oli tänä vuonna esimerkiksi Tarja Turunen & Marko Hietala.
Wacken on Euroopan suurin ja yksi maailman suurimmista metallimusiikkifestivaaleista. Liput myytiin loppuun nopeasti. Festivaaleille tulee 85 000 osallistujaa.
Wacken-musiikifestivaali on järjestetty jo yli 30 kertaa. Tänä kesänä oli 34. kerta, kun festivaali järjestetään. Festivaali kestää kokonaisen viikon.
Aikaisempina kertoina festivaali on aiheuttanut liikenteeseen ruuhkia. Nykyään järjestäjä suosittelee julkisen liikenteen käyttämistä. Siksi ruuhkia on paljon vähemmän. Julkisen liikenteen käyttäminen on myös ympäristöystävällisempää kuin yksityisautoilu.
Wacken järjestetään ensi kesänä 26.7.–1.8.2026.

