Israelilaiset osoittavat mieltään hallitusta vastaan

Teksti: Jesse Verkkoperä, lähde Deutschlandfunk
Kuva: Lehtikuva / AFP / Jack Guez
Uutinen julkaistu: 19.08.2025

Israelin pääkaupungissa Tel Avivissa on laajoja mielenosoituksia. Israelilaiset vastustavat hallituksen suunnitelmaa valloittaa Gaza

Israelilaiset osoittivat mieltä Israelin hallituksen suunnitelmaa vastaan. Mielenosoitus pidettiin Israelin pääkaupungissa Tel Avivissa. Mielenosoitukseen osallistui tuhansia israelilaisia.

Mielenosoittajien mielestä Israelin hallituksen suunnitelma on huono. Israelin hallituksen suunnitelma on vallata koko Gazan. Hallituksen mukaan se on ainoa tapa voittaa Hamas.

Hamas on järjestö. Hamas hallitsee Gazaa. Hamas teki pahoja iskuja Israeliin kaksi vuotta sitten. Lisäksi Hamas otti panttivankeja. Siksi Israel ja Hamas käyvät sotaa.

Mielenosoittajilla on mielipide. Mielenosoittajien mielestä hallituksen suunnitelma on vaarallinen. Suunnitelma voi aiheuttaa vaaraa israelilaisilla panttivangeille.

Mielenosoittajilla oli kylttejä. Kylteissä oli panttivankien kuvia. Mielenosoittajat sanovat, että Hamas voi tehdä pahaa panttivangeille.

Mielenosoittajilla on kolme vaatimusta. Panttivangit pitää vapauttaa. Sota Gazassa pitää lopettaa. Israelin hallituksen ja Hamasin pitää sopia asioista.

Osa mielenosoittajista vaatii enemmän. He vaativat, että sotilaat kieltäytyvät Gazan valtaamisesta.

Israelin hallitus saa huonoa palautetta myös ulkomailta. Monet eurooppalaiset valtiot vastustavat Israelin hallituksen suunnitelmaa. Myös Suomi vastustaa Israelin hallituksen suunnitelmaa.

Eurooppalaiset valtiot haluavat enemmän apua Gazaan. Gazassa ihmiset kärsivät nälästä sodan takia. Avun saaminen Gazaan on todella tärkeää.

Israel ja Gaza ovat Välimeren rannalla Lähi-Idässä. Naapurimaita ovat Egypti, Jordania, Syyria ja Libanon.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)