Esimerkiksi Ranskalla, Britannialla ja Portugalilla oli paljon siirtomaita. Näiden maiden johtajat päättivät asioista Afrikan siirtomaissa. Euroopan maat halusivat kaiken hyödyn irti siirtomaista. Siirtomaaisännät veivät siirtomaistaan luonnonvaroja ja käyttivät orjatyövoimaa. Eurooppaan kuljetettiin valtavat määrät taidetta ja käsitöitä.
Suurin osa entisistä siirtomaista on nykyään itsenäisiä valtioita. Nyt entiset siirtomaat haluavat taideteoksensa takaisin.
Ranskan entinen siirtomaa Benin vaatii 5 000 taide-esinettä. Ranska on palauttanut Beniniin tähän mennessä 26 esinettä.
Lähde Metro