Maahanmuuttovirasto Migri päätti viime viikolla, että se keskeyttää afganistanilaisten turvapaikanhakijoiden hakemusten käsittelyn. Poliisin mukaan lähiaikoina Afganistaniin ei palauteta ihmisiä.
Maahanmuuttovirasto odottaa nyt uusia tietoja YK:n pakolaisjärjestöltä Afganistanista. Virasto käsittelee tiedot ja päättää sen jälkeen, muuttaako se linjaansa turvapaikkapäätöksissä.
YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n raportin mukaan Afganistanin turvallisuustilanne on heikko. Raportti julkaistiin elokuun lopussa. Terroristijärjestö Taliban on tehnyt useita iskuja Afganistanin pääkaupungissa Kabulissa.
Ihmisoikeusjärjestö Amnestyn mukaan Afganistan ei ole turvallinen maa. Maan rajojen sisäpuolella ei ole turvallista muuttaa Kabuliin.
Suomi päättää itsenäisesti Sisäministeri Kai Mykkänen sanoo, että Suomi päättää asiasta itsenäisesti. Mykkäsen mukaan järjestöjen tiedot eivät velvoita Suomea mihinkään. – Migri päättää asiasta. Suomi ei ole velvollinen noudattamaan YK:n suosituksia.
1 147 afganistanilaista on hakenut Suomesta turvapaikkaa 12 viime kuukauden aikana. 465 hakijaa on saanut kielteisen päätöksen.
Lähteet Yle, Hbl, SPT, STT

Siaä ministeri kai mykkänen sanoi että suomi tekee itsenäisiä päätöksiä.