Helsinki Pride -viikko järjestetään Helsingissä 23.–29. kesäkuuta. Pride-viikkoa vietetään, koska ihmiset haluavat tukea seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä. On tärkeää, että jokainen tulee hyväksytyksi sellaisenaan kuin hän on.
Pride-viikon suojelijat ovat tasavallan presidentti Alexander Stubb ja puoliso Suzanne Innes-Stubb. Tasavallan presidentti on nyt ensimmäisen kerran Pride-viikon suojelija.
Presidenttipari on yhdenvertaisuuden puolella ja vastustaa syrjintää. Yhdenvertaisuus tarkoittaa, että kaikilla ihmisillä on sama arvo, vaikka he ovat erilaisia.
– Me suojelemme yhdenvertaisuutta. Ketään ei saa syrjiä tai häiritä. Kaikilla on oikeus tulla kunnioitetuksi sellaisena kuin hän on.
– Tämä on ensimmäinen kerta, kun tasavallan presidentti on Pride-tapahtuman suojelija. Se on suuri kunnia tapahtumalle, Helsinki Priden toiminnanjohtaja Annu Kemppainen, sanoo.
– Presidenttiparin tuki on erityisen tärkeä. He puolustavat ihmisoikeuksia. Ihmisoikeuksia pitää puolustaa.
Teemana yhdenvertaisuus ja ihmisarvo
Pride-tapahtuman teema on Ylpeyttä ilman rajoja. Se tarkoittaa, että Suomi on paikka kaikille, jotka uskovat yhdenvertaisuuteen ja ihmisarvoon. Suomi on oikeudenmukainen maa, joka kokoaa yhteen kaikki ihmiset.
Helsinki Pride -viikko huipentuu Pride-kulkueeseen. Kulkue järjestetään Helsingin keskustassa. Kulkueeseen osallistuu yli 100 000 ihmistä. Kulkueessa juhlitaan ja puolustetaan yhdenvertaisuutta.
Pride-tapahtuma on avoin kaikille. Se on iloinen ja maksuton tapahtuma, johon osallistuu paljon ihmisiä. Pride-tapahtumaan osallistuu vuosi vuodelta ihmisiä yhä enemmän.
Pride-tapahtumia järjestetään kesällä Helsingin lisäksi esimerkiksi Jämsässä, Vihdissä, Fiskarsissa, Kainuussa, Lappeenrannassa, Porissa, Turussa ja Jyväskylässä.
Oulun Pride-viikko järjestetään elokuun ensimmäisellä viikolla, Pride-tapahtumia Oulussa 10.8. saakka.
