Varautumisohjeet selkokielellä

Teksti: Rauna Nerelli / SPEK
Kuva: Aleksi Salokannel / SPEK
Uutinen julkaistu: 06.06.2025

Selkokieliset ohjeet kertovat, miten voit varautua häiriötilanteisiin. Sähkökatkoon tai vaikkapa vesikatkoon voi varautua hankkimalla kotivaraa.

Tiedätkö, mitä kaikkea tarkoittaa kotivara? Oletko varautunut sähkökatkon varalle? Tiedätkö, mitä teet, jos vesihanan vettä ei voi juoda?

Kaikki nämä asiat liittyvät häiriötilanteisiin. Niihin liittyvät ohjeet saat nyt selkokielellä 72 tuntia -sivustolta.

Häiriötilanne tarkoittaa sitä, että emme voi toimia tavallisesti arjessa. Kotona voi olla esimerkiksi sähkökatko tai vesikatko. Joskus ulos ei voi mennä esimerkiksi myrskyn takia tai siksi, että ilmassa on vaarallista savua.

– Silloin auttaa, että on jo etukäteen vähän miettinyt ja valmistautunut tilanteeseen, SPEKin varautumisen erityisasiantuntija Essi Kulju sanoo.

Varautuminen tarkoittaa muutakin kuin kotivaraa

72 tuntia tarkoittaa, että olet varautunut hyvin ainakin 72 tunniksi eli kolmeksi vuorokaudeksi.

Jokaisella on hyvä olla kotona vettä, ruokaa ja lääkkeitä sekä välttämättömiä tarvikkeita ainakin kolmen vuorokauden ajalle. Silloin olet varautunut hyvin ja pärjäät häiriötilanteessa.

–⁠ Varautuminen ei tarkoita vain kotivaraa. On hyvä lukea ohjeet etukäteen niin tietää, miten voi varautua eri tavoin, Essi Kulju kertoo.

Uudet 72 tuntia selko-ohjeet löytyvät netistä. Sivusto täyttää selkokielen kriteerit ja sille on myönnetty selkotunnus.

Ohjeet on tehty yhdessä viranomaisten kanssa. Sivustoa päivittää Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö eli SPEK. SPEKiä rahoittaa Huoltovarmuuskeskus.

Lue varautumisohjeet selkokielellä: 72tuntia.fi/selko

 

3 kommenttia artikkeliin ”Varautumisohjeet selkokielellä”

  1. Minulla on kaksi pientä lasta ja huomaan joutuvani valmistamaan paljon asioita. Varaoitus on erittäin hyvä ja tarpeellin,

    Vastaa
  2. Mulla on 2 pientä lasta ja huomaan joutuvani valmistamaan paljon asioita.
    Varaoitus on erittäin hyvä ja tarpeellin.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)