Ilmastonmuutos tuo Suomeen uusia viljalajeja

Teksti: Selkosanomat, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Anni Savolainen
Uutinen julkaistu: 02.06.2025

Suomessa viljellään tulevaisuudessa uusia viljalajeja. Ilmaston lämpeneminen muuttaa maanviljelyä.

Suomalaisen tutkimuksen mukaan ilmaston lämpeneminen muuttaa maanviljelyä. Viljat kasvavat paremmin myös pohjoisessa. Tulevaisuudessa Suomessa voidaan viljellä esimerkiksi maissa ja härkäpapua.

Yleensä ilmastonmuutoksen vaikutukset eivät ole hyviä. Afrikassa ja Intiassa ilmaston lämpeneminen aiheuttaa suuria vaikeuksia esimerkiksi riisinviljelyyn. Lähes 50 prosenttia maailman ihmisistä syö riisiä pääasiallisena ruokana.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)