Aalto 2 oli avaruudessa yli vuoden. Yhteys siihen katosi melkein heti, kun se pääsi avaruuteen. Aalto 2:n tarkoitus oli tutkia revontulia.
Aalto 1 nousi avaruuteen yli 500 kilometrin korkeuteen kesällä vuonna 2017. Se on toiminut hyvin. Aalto 1 on tehnyt havaintoja Auringosta.
Viime joulukuussa 600 kilometrin korkeuteen avaruuteen nousi kolmas suomalainen satelliitti Suomi100. Sekin tutkii revontulia. Satelliitit on suunniteltu Aalto-yliopistossa Espoossa. Hankkeita on vetänyt professori Jaan Praks.
Lähde Yle
