Kristrún Frostadóttir on 36-vuotias taloustieteilijä ja sosiaalidemokraatti, joka kannattaa hyvinvointiyhteiskuntaa ja arvostaa koulutusta. Tässä jutussa käytetään etunimeä, koska Islannissa ihmisiä kutsutaan etunimellä myös virallisesti.
Kristrún aloitti politiikassa kolme vuotta sitten. Nousu huipulle oli nopea. Se muistuttaa Suomen entisen pääministerin Sanna Marinin uraa. Kristrún myös arvostaa Marinia.
– Tapasin Sanna Marinin, kun hän kävi Islannissa. Totta kai hän on esikuvani. Hän tavallaan teki saman kuin minä, mutta aiemmin.
Kristrún on sosiaalidemokraatti ja vasemmistolainen. Hän johtaa nyt Islannin hallitusta, jossa on naisenemmistö. Hallitus haluaa, että politiikka on jälleen uskottavaa ja rehellistä. Kristrún puhuu mielellään tasa-arvosta ja hyvinvoinnista.
– Haluan, että tämä hallitus muuttaa ihmisten käsitystä siitä, miksi politiikkaa tehdään. Poliitikkojen pitää työskennellä tavallisten ihmisten hyväksi.
Kristrún haluaa järjestää kansanäänestyksen siitä, liittyykö Islanti Euroopan unioniin. Islanti haki EU-jäsenyyttä jo vuonna 2008, mutta perui hakemuksen 2014.
– Minä kannatan EU-jäsenyyttä. Ymmärrän kuitenkin, että jotkut ovat epäluuloisia.
Monia islantilaisia pelottaa, että EU-jäsenyyden jälkeen muut jäsenmaat saavat kalastaa Islannin vesillä. Kalastus on Islannin tärkein elinkeino matkailun lisäksi.
Kristrún on aiemmin työskennellyt taloustieteilijänä ja toimittajana.
– Osaan tehdä tarkan suunnitelman ja toteuttaa sen, hän sanoo.
