
Paavi Franciscus on kuollut. Franciscus oli katolisen kirkon johtaja.
Franciscus kuoli maanantaiaamuna omassa asunnossaan Vatikaanissa. Hän oli 88-vuotias. Paavi Franciscuksen kuolinsyy oli aivohalvaus ja sitä seurannut sydämenpysähdys. Franciscuksella oli ollut vakavia terveysongelmia tänä talvena, hän sairasti keuhkokuumeen ja oli pitkään sairaalassa.
Franciscus oli kotoisin Argentiinasta. Paavi Franciscuksen alkuperäinen nimi oli Jorge Mario Bergoglio. Franciscus valittiin paaviksi vuonna 2013. Hän oli järjestyksessään 266. paavi. Franciscus oli ensimmäinen latinalaisamerikkalainen paavi. Franciscus johti katolista kirkkoa 12 vuotta.
Paavi toivoi testamentissaan, että hänet haudataan Rooman Santa Maria Maggioren basilikaan. Paavin hautajaiset pidetään lauantaina 26. huhtikuuta.
Seuraavan paavin valinta käynnistyy viimeistään toukokuussa.
Katolinen kirkko on jäsenmäärältään maailman suurin kirkko. Katoliseen kirkkoon kuuluu 1,3 miljardia ihmistä.
