Kaakkois-Aasiassa sattui voimakas maanjäristys perjantaina. Maanjäristys sattui Myanmarissa, muta sen vaikutukset tuntuivat voimakkaasti myös Thaimaassa. Maanjäristys tuntui myös Kiinassa. Järistys aiheutti suuria vahinkoja, maanjäristyksessä on loukkaantunut paljon ihmisiä. Suomen Seismologin instituutin mukaan maanjäristys oli harvinaien voimakas.
Thaimaan pääkaupunkiin Bangkokiin julistettiin perjantaina hätätila. Thaimaan pääministeri Paetongtarn Shinawatra sanoo, että viranomaiset eivät tiedä kuolleiden lukumäärää. Bangkokissa romahti pilvenpiirtäjä, jota rakennettiin. Rakennuksessa oli ainakin 43 ihmistä. Bangkokissa romahti myös useita muita rakennuksia.
Myanmarin pääkaupungissa Naypyidawissa on paljon loukkaantuneita. Loukkaantuneita hoidetaan suuren sairaalan pihalla. Myanmaria hallitseva sotilasjuntta eli sotilashallinto on julistanut hätätilan kuudelle alueelle Myanmarissa. Sotilashallinto pyytää kansainvälistä apua.
Suomen ulkoministeriö ei tiedä, oliko järistysalueella suomalaisia. Thaimaassa on tällä hetkellä 1 100 suomalaista, jotka ovat tehneet matkustusilmoituksen. Myanmarissa ja Bangladeshissa on yhteensä noin 20 suomalaista matkailijaa.
Kaakkois-Aasian maanjäristyksen uhriluku voi nousta jopa tuhansiin.
– Maanjäristyksissä ihmisiä kuolee, kun he jäävät sortuvien rakennusten alle, Seismologian instituutin johtaja Suvi Heinonen Helsingin yliopistolta sanoo Ylen haastattelussa.


Myanmarissa ei ole apu-ryhmää tarpeeksi, siski 48 tuntia jalken ihmisten kuoli-määrä nousee. Kahden päivän jalken yli 2000 ihmiset kuolevat ja yli 10000 ihmiset katosivat.