Laajat mielenosoitukset Turkissa jatkuvat, vaikka viranomaiset ovat yrittäneet lopettaa ne. Turkin poliisi on käyttänyt mielenosittajia kohtaan myös väkivaltaa. Poliisi on ampunut mielenosoittajia kyynelkaasulla, vesitykeillä ja kumiluodeilla. Turkin hallinto valvoo sosiaalista mediaa eli somea. Jopa tuhansia ihmisiä on pidätetty.
Mielenosoituksiin osallistui viime viikonloppuna Istanbulissa yli 300 000 ihmistä. Istanbul on Turkin suurin kaupunki.
Turkin mellakat alkoivat sen jälkeen, kun Istanbulin pormestari Ekrem İmamoğlu pidätettiin. Turkin hallinto syytti İmamoğlua aluksi korruptiosta eli lahjuksien vastaanottamisesta ja terrorismista. Nyt terrorismisyytöksistä on luovuttu. Istanbulin pormestarin kannattajat sanovat, että syytteet ovat keksittyjä.
Ekrem İmamoğlu on Turkin opposition johtaja. Hän on myös Turkin presidentin Recep Tayyip Erdoğanin pahin vastustaja. Oppositiopuolue CHP aikoo nimittää İmamoğlun ehdokkaaksi presidentinvaaleihin. Presidentinvaalit järjestetään Turkissa ehkä vuonna 2028. İmamoğlu on viimeisten mielipidetiedustelujen mukaan suositumpi kuin Turkin presidentti Erdoğan.

